Kolegij
Predmet Etiopatogenetski mehanizmi autoinflamatornih bolesti kože u središte stavlja novi ekspanzivni koncept razumijevanja imunopatogeneze kroničnih upalnih bolesti kože koje su danas u središtu najbrže rastućeg terapijskog područja u dermatologiji. Atopijski dermatitis, psorijaza, gnojni hidradenitis i akne su najčešće bolesti današnjice koje svojim autoinflamatornim obrascem ponašanja otvaraju vrata personaliziranom liječenju najnovijim lijekovima iz skupine biološke terapije i malih molekula.
Autoinflamatorne bolesti kože karakteriziraju aberantni urođeni imunološki putovi često posredovani interleukinom 1 (IL-1). Za razliku od autoimunih bolesti, u autoinflamatornim bolestima protutijela su odsutna ili prisutna u niskom titru, a glavne izvršne stanice su limfociti, neutrofili i makrofagi. Ponekad je teško razgraničiti autoimune od autoiflamatornih procesa. Ključ razumijevanja patogeneze autoinflamtornih bolesti je inflamasom, citoplazmatski proteinski kompleks uključen u regulaciju i progresiju upalne kaskade kao neizostavnog dijela normalne imunološke reakcije na upalu ili ozljedu tkiva. Dijelovi mikroorganizama i citoplazmatskih toksina stimuliraju specijalizirane receptore u citoplazmi za izgradnju inflamasoma. Možemo ga naći u epitelnim stanicama poput keratinocita.
Razumijevanje patogeneze najčešćih inflamatornih bolesti kože je ključ personalizirane, ciljane terapije, ali isto tako omogućuje sagledavanje drugih aspekata bolesti, osobito komorbiditeta koji dijele iste citokinske profile kao i kronične upalne bolesti kože, a često su neprepoznati, kao što su npr. depresija, kardiovaskularne bolesti, metabolički sindrom i upalne bolesti zglobova. Multidisciplinarnim pristupom pružamo cjelovitu skrb našim bolesnicima, a edukacijom omogućujemo sudjelovanje bolesnika u odluci o liječenju i time izravno pospješujemo suradljivost i utječemo na pozitivne ishode liječenja.
Stjecanje znanja i vještina, općih i specifičnih, određeno je popisom ciljeva, znanja i vještina koje student tijekom nastave treba usvojiti. Potrebna znanja student stječe svladavanjem programa nastave (teoretski dio), pripremom seminara te prisustvom, odnosno promatranjem postupaka i vještina na vježbama. Nakon položenog predmeta student će moći:
- Objasniti imunopatogenezu najčešćih autoinflamatornih bolesti kože
- Razumjeti autoinflamatorni koncept u atopijskom dermatitisu
- Razumjeti autoinflamatorne mehanizme u patogenezi psorijaze
- Razumjeti mehanizam nastanka kronične upale u gnojnom hidradenitisu
- Razumijeti mehanizam nastanka akne
- Objasniti sustavnu prirodu autoinflamatornih bolesti i povezanost s komorbiditetima
- Razumjeti koncept primjene ciljane terapije na osnovi spoznaja imunopatogeneze bolesti
- Primijeniti algoritme liječenja s posebnim osvrtom na komorbiditete
- Postaviti ciljeve liječenja i usvojiti koncept „Treat-to-target“
- Objasniti utjecaj autoinflamatornih bolesti na kvalitetu života oboljelih i njihovih obitelji
- Primijeniti alate procjene težine bolesti u praćenju ishoda liječenja
Razumjeti važnost edukacije bolesnika i primjenu modela „Shared decision making“ s ciljem bolje suradljivosti bolesnika u liječenju kroničnih inflamatornih bolesti kože
Šitum, M. (ur): Dermatovenerologija, Medicinska naknada, Zagreb, 2018
Basta Juzbašić, A. (ur): Dermatovenerologija, Medicinska naklada, Zagreb, 2014.
Pravo pristupa završnom ispitu iz kolegija ostvaruje redoviti student kojem je nositelj kolegija ovjerio izvršenje svih propisanih nastavnih obveza iz kolegija sukladno Pravilniku o studijima i studiranju
Pismeni ispit
Svaki ispit i konačnu ocjenu čine tri dijela: kontinuirano usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave (20% konačne ocjene), te praktični (30% konačne ocjene) i pismeni ispit (50% konačne ocjene) koji se održavaju na kraju nastave.
Način stjecanja bodova: Kontinuirana aktivnost u nastavi
Vrsta aktivnosti | ECTS bodovi | Udio ocjene (%) |
Kontinuirano usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave | 0.2 | 20 |
Ukupno tijekom nastave | 0.2 | 20 |
Praktični dio završnog ispita | 0.3 | 30 |
Pismeni dio završnog ispita | 0.5 | 50 |
UKUPNO BODOVA (nastava + završni ispit) | 1 | 100 % |
Ishodi učenja
Objasniti pojam Škole atopije. Razumjeti važnost edukaciji bolesnika i njihovih obitelji.
Ishodi učenja
Primijeniti algoritam liječenja psorijaze. Razumjeti koncept liječenja „Treat-to-target“. Interpretirati personalizirano liječenje psorijaze. Razmotriti odabir ciljane terapije u skladu sa smjernicama za liječenje psorijaze. Razumjeti kompleksnost bolesti i negativan utjecaj na kvalitetu života oboljelih. Razumjeti važnost uloge bolesnika u odabiru terapije.
Ishodi učenja
Interpretirati primjenu psihoterapijskih tehnika u liječenju svrbeža atopijskog dermatitisa. Sudjelovati u primjeni naučenih tehnika.
Ishodi učenja
Razumjeti specifičnosti pristupa oboljelim od hidradenitis suppurativa. Razumjeti važnost rane intervencije u sprječavanju trajnih komplikacija bolesti.
Ishodi učenja
Imati uvid u rezultate liječenja akne u djece i adolescenata. Objasniti dobrobiti i neželjene učinke suvremene terapije akne. Opisati barijere u liječenju akne.
Ishodi učenja
Razumjeti algoritam liječenja atopijskog dermatitisa. Opisati opće mjere u liječenju atopijskog dermatitisa. Znati odabrati vrstu lokalnog pripravka ovisno o lokalizaciji i težini bolesti. Protumačiti mehanizam djelovanja biološke terapija i JAK inhibitora.
Ishodi učenja
Opisati karakteristike psorijaze dječje dobi. Definirati komorbiditete psorijaze dječje dobi. Navesti algoritam liječenja i dostupnu terapiju za liječenje psorijaze dječje dobi.
Ishodi učenja
Razumjeti osnove kognitivno bihevioralne terapije. Opisati primjenu kognitivno bihevioralne terapije u dermatologiji. Opisati psihoterapijsku potporu.
Ishodi učenja
Definirati psihološki aspekt hidradenitis suppurativa. Opisati alate za procjenu težine bolesti i utjecaj na kvalitetu života. Utvrditi važnost rane intervencije u sprječavanju psiholoških komorbiditeta.
Ishodi učenja
Razumjeti utjecaj vidljivih kožnih promjena na psihički razvoj i socijalizaciju adolescenata. Opisati socijalne barijere s kojima se susreću oboljeli od akne. Opisati alate za procjenu utjecaja akne na kvalitetu života oboljelih. Sagledati čimbenike koji utječu na uspjeh liječenja
Akademska godina | |
---|---|
2024/2025 | Download |