Kolegij
Cilj je predmeta pružiti uvid u temeljne pojmove medijske etike, ukazati na etičke probleme u procesu komuniciranja i osobito u komunikaciji preko masovnih medija. Polaznici ovog predmeta stječu uvid i u etičke kodekse, potiču se na oblikovanje kritičkog mišljenja i osposobljavaju za argumentirano zauzimanje stavova kako bi unutar medijskih procesa mogli odgovorno etički djelovati. Sadržaj predmeta: Upoznavanje s temeljnim etičkim pojmovima. Etika u komunikacijskom procesu: ciljevi i načela. Deontologija i etički kodeksi. Etika u tisku, na radiju i televiziji. Etika novih medija. Etička odgovornost publike. Društvena odgovornost medija i njihovo značenje u izgradnji općega dobra. Aktualni etički izazovi: mediji i nasilje te medijsko izvješćivanje o suicidu. Etika u promidžbi. Odgovorno komuniciranje u javnom prostoru. Mediji u službi zaštite i promicanja dostojanstva ljudske osobe.
S., Vilović, G., (1998). Etika novinarstva, Zagreb, Sveučilišna knjižara i ICEJ, (odabrana poglavlja); Bertrand, C. J., (2006). Deontologija medija, Zagreb, Sveučilišna knjižara i ICEJ (odabrana poglavlja); Labaš, D., (ur.), (2006). Mediji i društvena odgovornost, Zagreb, Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu (odabrana poglavlja); Labaš, D., Međuljudska komunikacija, novi mediji i etika, u: Labaš, D., (ur.): Novi mediji – nove tehnologije – novi moral, zbornik radova, Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2009. (odabrana poglavlja).; Valković, J., Mediji i suicid, u: Đulijano Ljubičić i suradnici, Suicid i duhovnost, Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet Rijeka, 2010. 193-204.; Kulenović, E. (2016). Govor mržnje u Hrvatskoj. Zagreb: Političke analize.; MUDASSIR KHAN, M. A. (2017). Cyber Security and Ethics on Social Media. Journal of Modern Developments in Applied Engineering & Technology Research, 1(2), 51-58.; Valković, J., Crkva i oglašavanje, Zagreb, 2019. (odabrana poglavlja); Valković, J., Oblici i utjecaji televizijskog nasilja, u: Nova prisutnost, 8 (2010) 1, 67-86. J. Valković, Fake news – lažna vijest ili zamaskirana istina? Prinos promišljanju o lažnim vijestima, u: J. Valković (ur.), Sve provjeravajte: dobro zadržite! (1 Sol 5, 21). Kršćanska etika u dijalogu sa suvremenim svijetom. Zbornik u čast prof. dr. sc. Josipa Grbca u povodu 65. godine života, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2021., 207-230.
Gatti, G., (2006). Etica della comunicazione, LAS, Roma; Fabris, A., (2006). Etica della comunicazione, Carocci; AA.VV, (2004). Guida alle etiche della comunicazione. Ricerche, documenti, codici, Pisa.; Höhns, M. (2000). Chancen und Risiken der Mediengesellschaft. Ein Lese- und Arbeitsbuch, München; Funiok, R., (2007). Medienethik: Verantwortung in der Mediengesellschaft, Kohlhammer; Kieran, M. (ur.) (1998). Media ethics, Routledge, London-New York; Apel, K.-O. (1992). Etica della comunicazione, Jaca Book, Milano.; Lingua, G. (ur.), (2002). Comunicare senza regole? Etica e mas-media nella società globale, Medusa, Milano. Medijska istraživanja, 4 (1998.) 1 (tema broja: Etika i novinarstvo; odabrani tekstovi); Malović, S., Ricchiardi, Poler, M., Što je novinarska etika?, u: Medijska istraživanja 4, (1997.) 1, 9-17.
Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave, Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti.
1) Nastavne aktivnosti – seminarsko izlaganje; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni). Završni ispit (usmeni)
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati i razlikovati pojmove etika, medijska etika, deontologija, moral, kategorički imperativ.
Studenti će moći definirati i objasniti temeljne etičke pojmove i njihovu primjenu u komunikacijskom procesu.
Ishodi učenja
Studenti će moći objasniti koncept društvene odgovornosti medija.
Studenti će analizirati ulogu društvene odgovornosti medija u demokratskim društvima.
Ishodi učenja
Studenti će moći razlikovati ključna obilježja etičkih kodeksa relevantnih za hrvatske medije.
Studenti će analizirati slučajeve iz hrvatske medijske prakse kroz prizmu etičkih smjernica.
Ishodi učenja
Studenti će usporediti međunarodne etičke kodekse i njihovu primjenu u različitim medijskim sustavima.
Studenti će analizirati načine na koje medijski djelatnici primjenjuju ili krše međunarodne etičke standarde.
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati utjecaj digitalizacije na etičke standarde u tisku i radijskom novinarstvu.
Studenti će analizirati kako nove digitalne tehnologije mijenjaju odgovornost novinara i urednika.
Ishodi učenja
Studenti će moći objasniti ulogu javnih medijskih servisa u očuvanju etičkih standarda.
Studenti će analizirati izazove etičkog izvještavanja na televiziji u kontekstu digitalno-tehnoloških promjena.
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati i analizirati primjere govora mržnje u digitalnim medijima.
Studenti će moći argumentirano raspraviti etičke dileme vezane uz regulaciju sadržaja na internetu.
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati odgovorne i etičke pristupe izvještavanju o ranjivim društvenim skupinama.
Studenti će moći identificirati i procijeniti etičke izazove u prikazu djece i ranjivih skupina u medijima.
Ishodi učenja
Studenti će analizirati način na koji mediji prikazuju nasilje i njegov mogući utjecaj na publiku.
Studenti će moći procijeniti etičku odgovornost medijskih profesionalaca u izvještavanju o nasilju.
Ishodi učenja
Studenti će moći prepoznati i opisati etičke standarde izvještavanja o suicidu.
Studenti će analizirati posljedice neetičnog izvještavanja o suicidu u medijima.
Ishodi učenja
Studenti će moći identificirati etičke izazove u suvremenom oglašavanju.
Studenti će analizirati manipulativne i obmanjujuće prakse u oglašavanju.
Ishodi učenja
Studenti će analizirati mehanizme širenja dezinformacija i lažnih vijesti te njihov utjecaj na javnost.
Studenti će razviti strategije kritičkog vrednovanja informacija kako bi prepoznali manipulativne medijske prakse.
Ishodi učenja
Studenti će moći objasniti odgovornost publike u medijskom prostoru.
Studenti će razviti vlastite etičke smjernice za odgovorno ponašanje u digitalnim medijima.