Kolegij
Studiji
PovijestPovijest (dvopredmetni)
Sociologija (dvopredmetni)
Studijska godina
2ISVU ID
97964ECTS
4
Cilj kolegija je upoznati i uputiti studente, slušatelje kolegija, u visoku duhovnu i civilizacijsku individualnost hrvatskoga srednjovjekovlja, a istodobno njegovu ucijepljenost u mediteransku, kasnoantičku baštinu i nove, srednjovjekovne europske stečevine. . Kroz regionalnu posebnost i raznolikost duhovne i materijalne kulture hrvatskih povijesnih prostora pratiti stalnu kohezijsku prepoznatiljivost hrvatskog identiteta kao dijela srednjoeuropske politike i kulture. Počevši od uklapanja hrvatske države u Ugarsko-hrvatsko Kraljevstvo početkom 12. stoljeća pa do tektonskih promjena koje donose mletačko osvajanje obale i turski prodori, kroz predavanja i seminare pratit će se politička, društvena, kulturna zbivanja u svim hrvatskim zemljama, bez obzira na njihov politički status u tom razdoblju. Kroz predavanja prikazat će se studentima osobitosti različitih dijelova hrvatskog prostora u srednjem vijeku, kao i utjecaji i prožimanja sa susjednim državama i kulturama. Povijesna događanja pritom će se tumačiti povezivanjem kronologije političkih promjena, gospodarskog i društvenog ustroja te osobite kulturne i društvene baštine hrvatskih zemalja unutar konteksta širih europskih utjecaja i mediteranskih utjecaja Posebno će se voditi računa o upoznavanju studenata s temeljnim vrstama izvorne građe iz srednjovjekovnog razdoblja. Kroz seminare pružit će se prilika studentima da, na temelju literature, djelomično i izvora, sami steknu uvid u pojedine teme i probleme hrvatskog srednjovjekovlja.
- Neven Budak, Tomislav Raukar, Hrvatska povijest srednjeg vijeka. Zagreb: Školska knjiga, 2006., 137-427.
- Tomislav Raukar, Hrvatsko srednjovjekovlje: prostor, ljudi, ideje. Zagreb: Školska knjiga, 1997., 57-135; 133-498.
- Ferdo Šišić, Pregled povijesti hrvatskog naroda. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1975., 173-282.
- Vrijeme sazrijevanja, vrijeme razaranja. Hrvatske zemlje u kasnom srednjem vijeku, Povijest Hrvata, sv. 3, ur. Marija Karbić, Zagreb: Matica hrvatska, 2019.
- Ferdo Šišić, Priručnik izvora za hrvatsku povijest, dio 1, Zagreb: Kraljevska hrvatsko-slavonsko-dalmatinska zemaljska vlada, 1914. (http://www.archive.org/details/p1prirunikizvorahr01iife)
Nada Klaić, Povijest Hrvata u razvijenom srednjem vijeku, Zagreb: Školska knjiga, 1976.
Nada Klaić, Izvori za hrvatsku povijest do 1526. godine, Zagreb: Školska knjiga, 1972.
Povijest Hrvata - Srednji vijek: od ilirskih i rimskih vremena do Mohačke bitke (1526.), ur. Franjo Šanjek. Zagreb: Školska knjiga, 2003.
Tomislav Raukar, Studije o Dalmaciji u srednjem vijeku. Split: Književni krug, 2007.
Hrvatska i Europa, kultura, znanost i umjetnost, sv. 2, Srednji vijek i renesansa, ur. Ivan Supičić, Eduard Hercigonja. Zagreb: HAZU, AGM, 2000.
Hrvatski povijesni atlas, ur. Krešimir Regan, Tomislav Kaniški. Zagreb: Leksikografski zavod „Miroslav Krleža“, 2003.
Mladen Ančić, Putanja klatna. Ugarsko-hrvatsko kraljevstvo i Bosna u XIV. stoljeću. Zadar-Mostar: Zavod za povijesne znanosti HAZU u Zadru, Tiral - zajednica izdanja Ranjeni labud, 1997.
Robin Harris, Dubrovnik. A History. London: SAQI, 2003.
Zdenka Janeković Römer, The Frame of Freedom: The Nobility of Dubrovnik between the Middle Ages and Humanism. Zagreb-Dubrovnik: Zavod za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku, 2015.
Ivan Majnarić, Plemstvo zadarskog zaleđa u XIV. i XV. stoljeću, Zadar: Sveučilište u Zadru, 2018.
Istra kroz vrijeme. Pregled povijesti Istre s osvrtom na grad Rijeku, ur. Egidio Ivetić. Rovinj: Centar za povijesna istraživanja, 2009. (2. i 3. poglavlje; 4. poglavlje - 15. i 16. st.). http://www.crsrv.org/it/istra_vrijeme/homepage.html
Hrvatska književnost srednjega vijeka, ur. Vjekoslav Štefanić, u: Pet stoljeća hrvatske književnosti, sv. 1. Zagreb: Matica hrvatska, 1969.
Preduvjeti za dobivanje potpisa i polaganje završnog ispita su redovito pohađanje nastave (manje od 30% izostanaka), pisanje seminarskog rada i izlaganje u seminaru te polaganje dva pisana kolokvija. Uvjet za izlazak na završni ispit je najmanje 35% bodova ostvarenih kroz spomenute obaveze.
Ispit se polaže usmeno.
Ishodi učenja
Dolazak nove dinastije i nestanak samostalne hrvatske ranosrednjovjekovne države donio je bitne novosti na kulturnom i društvenom planu u utjecao na snažnije povezivanje hrvatskih zemalja sa srednjoeuropskim prostorom, uz očuvanje prostornog, društvenog i državnopravnopravnog identiteta Hrvatske.
Ishodi učenja
Upoznavanje s posebnostima dalmatinskog prostora u razvijenom srednjem vijeku na političkom, kulturnom i duhovnom planu. Poseban naglasak bit će stavljen na stapanje naslijeđene antičke baštine s hrvatskim elementom u gradovima i njihovom zaleđu, odnos Crkve i svjetovnih vlasti te utjecaj Bizanta, Venecije i Ugarskog Kraljevstva na taj prostor.
Ishodi učenja
Komune ili gradske općine su osobiti način uređenja gradske uprave koji se pojavio u talijanskim gradovima, ali i u istarskim, primorskim i dalmatinskim gradovima. Njihov začetak nalazimo u razdoblju slabe bizantske vlasti kada se građani počinju samoorganizirati, pod vodstvom biskupa, potom i svjetovnih poglavara. Tijekom srednjeg vijeka u tim se gradskim zajednicama oblikuju specifične upravne institucije i društveni odnosi.
Ishodi učenja
Kvarnerski otoci se u razvijenom srednjem vijeku nalaze se pod jakim utjecajem Venecije, dijelom i Akvilejske patrijarhije Mletačka vlast na kvarnerskom području bila je različita nego u Dalmaciji jer je imala kontinuitet od 12. stoljeća. Poseban položaj u tom sustavu imao je otok Krk, zahvaljujući upravi knezova Krčkih, kasnije zvanih Frankopani.
Ishodi učenja
Istra nije bila politički povezana s ostalim hrvatskim zemljama sve do 20. stoljeća. U srednjem vijeku taj prostor je bio izložen snažnom političkom utjecaju Venecije, Akvilejske patrijarhije i Svetog Rimskog Carstva, kasnije Habsburgovaca, što je dovelo do podjela i razlika između zapadne obale i unutrašnjosti Istre. Iako se Istra u srednjem vijeku razvijala izvan hrvatskog političkog područja, hrvatski etnički i društveni krug bio jak i otporan, prvenstveno zahvaljujući bogatoj glagoljaškoj kulturi.
Ishodi učenja
Za dinastije Arpadovića Slavonija više nije bila na granici nego u središtu države i ondje su organizirane kraljevske županije. Otpočeli su procesi koji su mijenjali etničku strukturu stanovništva, osobito plemstva. Naseljavanje novog stanovništva dovelo je do pojačane urbanizacije. Jačala je i crkvena organizacija, vezana uz ugarske metropolije, kao i djelovanje crkvenih redova. Zbog jačeg utjecaja arpadovićke vlasti društveni i upravni razvoj Slavonije bio je bitno različit u odnosu na srednjovjekovnu Hrvatsku i Dalmaciju.
Ishodi učenja
Od početka 13. stoljeća Slavoniju je zahvatio snažan val kolonizacije iz europskih zemalja. To je potaknulo razvoj gradova među kojima mnogi dobivaju status slobodnih kraljevskih gradova. Građanstvo jača i postaje politički čimbenik, uz vladara, plemstvo i Crkvu. Ovo je razdoblje karakterizirano jačanjem moći velikaša i posljedičnim slabljenjem kraljevske vlasti. Taj proces je dovodio do brojnih sukoba, ali je istodobno utjecao na oblikovanje plemstva kao političkog naroda, prvenstveno kroz sabor. Gospodarski razvoj Slavonije pratilo je bujanje kulturnog života, prvenstveno u krilu Crkve.
Ishodi učenja
Uži pojam srednjovjekovne Hrvatske odnosi se na područje između Gvozda i dalmatinskih gradova. To je područje bilo udaljeno od središta arpadovićke države i davalo veće mogućnosti slobodnog razvoja velikaških obitelji, plemićkih i seoskih općina. Taj je prostor još od ranog srednjeg vijeka bio snažno povezan s dalmatinskim gradovima i to se nastavlja tijekom čitavog srednjeg vijeka. Slabost kraljevske vlasti dovela je do razvoja jakih plemićkih obitelji, Šubića Bribirskih, Krčkih-Frankopana, Kurjakovića, Nelipića. Snažan je i utjecaj crkvenih redova, osobito cistercita i templara.
Ishodi učenja
Uz velikaše, na prostoru srednjovjekovne Hrvatske još od ranog srednjeg vijeka postojalo je srednje i niže plemstvo, organizirano u plemena. Najznačajniji je bio savez 12 plemena kraljevine Hrvatske. Te su organizacije omogućavale srednjem i nižem plemstvu zaštitu staleških prava i sigurnost patrimonija u odnosu na velikaške seniore. U razvijenom i kasnom srednjem vijeku na području srednjovjekovne Hrvatske postojale su i općine slobodnih seljaka te katuni Vlaha, romanskog stanovništva koje se bavilo stočarstvom. Govorili su hrvatskim jezikom i pripadali Katoličkoj crkvi. Sve te društvene strukture, izuzev velikaša, u potpunosti su uništene tijekom osmanskih prodora od početka 16. stoljeća.
Ishodi učenja
Srednjovjekovna Bosna je bila područje sukobljavanja interesa različitih čimbenika, unutarnjih i vanjskih – hrvatskih velikaša, Ugarskog Kraljevstva, Srpskog Kraljevstva, papinstva, kasnije Osmanskog Carstva. Bosna je kao banovina, potom kraljevstvo, imala državnu i dinastičku samostalnost, ali je istovremeno bila neodvojivo vezana uz hrvatske zemlje jakim političkim i gospodarskim vezama. Velik dio prostora današnje Bosne u srednjem vijeku je bio dijelom srednjovjekovne Hrvatske. Prostor Bosne u srednjem vijeku karakteriziraju društvene i vjerske osobitosti, u djelovanju Crkve bosanske i Katoličke crkve.
Ishodi učenja
Dolaskom dinastije Anžuvinaca na vlast u Ugarsko-hrvatskom Kraljevstvu početkom 14. stoljeća uslijedilo je razdoblje jačanja središnje vlasti, velikih financijskih, vojnih i upravnih reformi i udara na velikaške obitelji, prvenstveno Bribirce. Vojna pobjeda kralja Ludovika I. Anžuvinca nad Venecijom 1358. dovela je do integracije velikog dijela hrvatskih zemalja. Tada je i Dubrovnik prvi puta ušao u političku zajednicu s ostalim hrvatskim zemljama. 14. stoljeće je bilo i razdoblje društvenih kriza pojačanih epidemijama, osobito epidemijom kuge 1347. - 1348., no za hrvatske zemlje tada je ostvaren velik gospodarski, demografski i kulturni uspon, osobito u 2. polovini stoljeća.
Ishodi učenja
Krajem 14. stoljeća na hrvatskom i ugarskom prostoru uslijedilo je razdoblje velikih unutarnjih nemira, dinastičkih i građanskih sukoba koji su trajali 30-godina, a nedugo nakon njihova završetka počeli su osmanski prodori i osvajanja. Anžuvinske reforme ojačale su kraljevsku vlast, a umanjile prava velikaša, što je dovelo do njihovog snažnog otpora s nestankom Anžuvinaca. Iako je pobuna zahvatila i Ugarsku, ona se najvećim dijelom odvijala u Slavoniji, Hrvatskoj i Bosni. Dugotrajno razdoblje ratovanja između velikaša i kralja Sigismunda Luksemburškog oslabilo je otpor vanjskim silama i u konačnici dovelo do mletačkog osvajanja dalmatinskih gradova nakon 1409., a u drugoj polovini stoljeća i do pojačanog pritiska Osmanlija.
Ishodi učenja
Za razdoblje vlasti kralja Sigismunda Luksemburškog, odnosno natjecanja za moć središnje vlasti i plemstva, karakterističan je uspon novih velikaša, onih kojima je kralj omogućio položaj velike moći u kraljevstvu, kao što su grofovi Celjski i braća Talovac. Celjski su stekli velike posjede na hrvatskom prostoru, najviše u Slavoniji, Hrvatskom Zagorju i Međimurju. Kao izvorno njemačka obitelj, u samom vrhu europske plemićke elite, sukobljavali su se hrvatskim velikašima, u prvom redu Frankopanima koji ipak zadržavaju svoje posjede i moć do turskih prodora.
Ishodi učenja
Dubrovnik je dio Dalmacije, s kojom od antičkog razdoblja dijeli sve smjernice razvoja i to je osnova njegove integracije s hrvatskim zemljama. Međutim, od početka srednjeg vijeka ima različitu poziciju od ostalih dalmatinskih gradova. Bitna odrednica dubrovačke povijesti i razlika u odnosu na druge dalmatinske gradove je položaj na granici Istočnog i Zapadnog Carstva, a u srednjem vijeku istočne i zapadne Crkve. dok su se dalmatinski gradovi politički povezivali s hrvatskim zaleđem – priznavali hrvatske kraljeve i primali hrvatske velikaše za svoje knezove, Dubrovnik je izbjegavao političko podaništvo srpskim i bosanskim vladarima i velikašima. Tijekom srednjeg vijeka dubrovačka samouprava i institucije su jačale, a od 1358., tj. ulaska u Hrvatsko-ugarsko Kraljevstvo počinje njegovo zlatno doba, u gospodarskom i kulturnom pogledu.
Ishodi učenja
Kralj Matija Hunyadi ponovo je centralizirao vlast u kraljevstvu, reformirao vojsku i poduzimao vojne pohode u Europi i protiv Turaka. Organizirao je sustav obrane granice koji je zadržao osmanske prodore za 50-ak godina, no od tada Ugarsko-hrvatsko Kraljevstvo prelazi u defanzivni odnos prema Osmanlijama, a obrana je prije svega prepuštena hrvatskim velikašima, svjetovnim i crkvenim. Slabi otpor prema Osmanlijama i apsolutističko vladanje uz derogiranje ovlasti parlamenta, doveli su do pobune. S druge strane, Matija Korvin bio je podupiratelj znanosti i umjetnosti i na svom dvoru oformio krug humanističkih znalaca i umjetnika, među kojima su bili i brojni Hrvati. Krajem 15. stoljeća otpor prema Turcima je još više oslabio, a nakon Krbavske bitke osmanski pritisak je postajao sve jači, što je dovelo do do pada Ugarsko-hrvatskog Kraljevstva 1526. i razdoblja velikih osvajanja prostora hrvatskih zemalja.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.
Ishodi učenja
U seminaru će se obrađivati svake godine nove teme, vezane uz razdoblje obuhvaćeno predavanjem. Pri izboru tema naglasak će biti na kulturnoj, vjerskoj i društvenoj problematici. Na taj način pružit će se studentima mogućnost vlastitog istraživanja određene teme i poboljšavati njihove vještine rada na literaturi i izvorima, pisanog izražavanja i istraživačkih kompetencija.