Kolegij
Studiji
SestrinstvoSestrinstvo
Studijska godina
2ISVU ID
199200ECTS
5
Cilj: sintetizirati temeljna i napredna znanja o palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji, kao i o holističkom pristupu bolesnom djetetu i njegovoj obitelji
Sadržaj: U okviru predmeta studenti će biti upoznati s osobitostima palijativne skrbi u neonatologiji i pedijatriji i značajkama holističkog pristupa bolesnom djetetu i njegovoj obitelji. Govorit će se o bolestima i stanjima
novorođenčadi i djece koja zahtijevaju palijativnu skrb; o kliničkim aspektima komplikacija malignih bolesti u djece; prijelazu iz stanja kronično bolesnog djeteta do potrebe za palijativnom skrbi; mehanizmima obrane i reakcijama na neizlječivu bolest, kao i o značenju duhovne skrbi za obitelj i teško oboljelo dijete. Studenti će se upoznati s važnošću timskog rada, sustavima podrške, etičkim dilemama u palijativnoj skrbi djece kao i s pravima djeteta
- Opisati postupke u okviru palijativne skrbi novorođenčeta i djeteta.
- Razlikovati dijete s kroničnom bolešću od djeteta u terminalnoj fazi bolesti.
- Primijeniti holistički pristup u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji.
- Planirati uključenje roditelja u postupak liječenja.
- Opisati kompetencije medicinskih sestara u palijativnoj skrbi neonatologije i pedijatrije.
- Opisati specifičnosti komunikacije u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji.
- Analizirati etičke dileme i prava djece u palijativnoj skrbi.
1. Adams, S.Y., Tucker, R., Clark, M.A., & Lechner, B.E. (2020). “Quality of life”: parent and neonatologist perspectives. Journal of Perinatology, 40(12), 1809–1820. https://doi.org/10.1038/s41372-020-0654-9
2. Albersheim, S. (2020). The Extremely Preterm Infant: Ethical Considerations in Life-andDeath Decision-Making. Frontiers in Pediatrics, 8, 55. doi:10.3389/fped.2020.00055
3. Bogdanić A. (2021) Stavovi neonatologa vezani uz odluke o završetku života pedijatrijskih pacijenata. Završni specijalistički rad. Zagreb. Repozitorij: ODRAZ-open repository of the University of Zagreb Faculty of Humanities and Social Sciences.
4. Children’s Health Queensland Hospital and Health Service. A practical guide to Palliative Care in paediatrics. 2014. Available at: https://www.childrens.health.qld.gov.au/wp-content/uploads/PDF/brochures/palliative-care-in-paediatrics.pdf
5. Linebarger J, Moreno MA. Pediatric Palliative Care. JAMA Pediatr. 2019;173(11):1115.
6. Ljubičić Marija. Palijativna zdravstvena njega, Naklada Slap, Jastrebarsko 2022.
7. Sisk BA, Feudtner C, Bluebond-Langner M, Sourkes B, Hinds PS, Wolfe J. Response to Suffering of the Seriously Ill Child: A History of Palliative Care for Children. Pediatrics. 2020;145(1):e20191741
8. Weaver MS, Mooney-Doyle K, Kelly KP, et al. The Benefits and Burdens of Pediatric Palliative Care and End-of-Life Research: A Systematic Review. J Palliat Med. 2019;22(8):915-926.
9. Weaver MS, Rosenberg AR, Tager J, Wichman CS, Wiener L. A Summary of Pediatric Palliative Care Team Structure and Services as Reported by Centers Caring for Children with Cancer. J Palliat Med. 2018;21(4):452- 462.
10. WHO. Integrating palliative care and symptom relief into paediatrics: a WHO guide for health care planners, implementers and Managers. 2018. Available at: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274561/9789241514453-eng.pdf?ua=
- Redovito pohađanje nastave(prisutnost na najmanje60% nasatve)
- Uredno izvršene seminarske obaveze i položenkolokvij
- Manja opterećenja aktivnom nastavom nadoknađuju se većim opterećenjem ostalim obvezama prema uputama nastavnika
Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz
1. Nastavne aktivnosti: seminarski rad
2. Završni ispit (pismeni)
Ishodi učenja
Primijeniti holistički pristup u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Ishodi učenja
Opisati postupke u okviru palijativne skrbi novorođenčeta i djeteta
Razlikovati dijete s kroničnom bolešću od djeteta u terminalnoj fazi bolesti
Ishodi učenja
Objasniti organizaciju palijativne skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Primijeniti holistički pristup u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Ishodi učenja
Opisati specifičnosti komunikacije u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Primijeniti prilagođene komunikacijske strategije za pružanje emocionalne podrške djeci i njihovim obiteljima u neonatološkoj i pedijatrijskoj palijativnoj skrbi.
Ishodi učenja
Planirati uključenje roditelja u postupak liječenja i zdravstven njege
Opisati kompetencije medicinskih sestara u palijativnoj skrbi neonatologije i pedijatrije
Analizirati uloge i odgovornosti članova multidisciplinarnog tima u pružanju sveobuhvatne palijativne skrbi djeci i njihovim obiteljima
Primijeniti principe timske suradnje u simuliranim kliničkim scenarijima pedijatrijske palijativne skrbi.
Ishodi učenja
Procijeniti fizičke, psihološke, socijalne i duhovne potrebe nedonoščeta, novorođenčeta, djeteta i obitelji u kontekstu palijativne skrbi
Razviti individualizirani plan skrbi koji odgovara fizičkim, psihološkim, socijalnim i duhovnim aspektima potreba nedonoščeta, novorođenčeta, djeteta i obitelji.
Planirati sestrsinke intervencije
Evaluirati učinak sestrinskih intervencija na zadovoljavanje fizičkih, psiholoških, socijalnih i duhovnih potreba nedonoščeta, novorođenčeta, djeteta i obitelji u palijativnoj skrbi.
Evaluirati učinak multidisciplinarne suradnje na zadovoljavanje fizičkih, psiholoških, socijalnih i duhovnih potreba nedonoščeta, novorođenčeta, djeteta i obitelji u palijativnoj skrbi.
Ishodi učenja
Objasniti koncept kvalitete života u kontekstu djece oboljele od neizlječivih i teških bolesti te njihovih obitelji.
Procijeniti čimbenike koji utječu na kvalitetu života djece s neizlječivim bolestima i njihovih obitelji kroz holistički pristup.
Razviti strategije za poboljšanje kvalitete života djece s teškim bolestima, uključujući intervencije za obiteljsku podršku.
Evaluirati učinak pružene palijativne skrbi na kvalitetu života djece i njihovih obitelji kroz studije slučaja ili simulacije.
Ishodi učenja
Identificirati specifične potrebe za zdravstvenom njegom kod nedonoščadi, novorođenčadi i djece u palijativnoj skrbi, uključujući fiziološke, razvojne i emocionalne aspekte.
Primijeniti prilagođene intervencije zdravstvene njege u skrbi za djecu s potrebama za palijativnom skrbi, s naglaskom na specifične tehnike poput hranjenja, pozicioniranja i praćenja vitalnih funkcija.
Analizirati izazove u komunikaciji i pružanju podrške obiteljima nedonoščadi, novorođenčadi i djece s teškim bolestima.
Evaluirati učinkovitost zdravstvene njege kroz prikaze slučaja primjenjujući multidisciplinarni pristup u palijativnoj skrbi djece.
Ishodi učenja
Procijeniti fizičke, emocionalne i psihosocijalne potrebe djeteta na kraju života koristeći holistički pristup skrbi.
Provoditi intervencije za ublažavanje boli, nelagode i drugih simptoma koji se javljaju u terminalnoj fazi bolesti.
Primjeniti prilagođene intervencije sestrinske skrbi kako bi se osigurala udobnost, očuvalo dostojanstvo djeteta i pružila podrška obitelji.
Ishodi učenja
Analizirati ulogu obitelji u palijativnoj skrbi djeteta
Prepoznati emocionalne, socijalne i fizičke izazove s kojima se obitelj suočava.
Prepoznati važnosti obitelji kao ključnog dijela tima za njegu djeteta i njihovoj ulozi u donošenju odluka
Razviti ppristupe za pružanje emocionalne, psihološke i praktične podrške obiteljima djeteta u palijativnoj skrbi.
Pružiti podršku obiteljima u procesu suočavanja s gubitkom, stresom i potrebama za skrbi.
Primjeniti strategije za uključivanje obitelji u planiranje i provedbu skrbi za dijete, uz poštivanje njihovih želja i potreba, s posebnim naglaskom na komunikaciju, empatiju i osnaživanje obitelji u procesu njege.
Evaluirati učinak podrške obitelji na kvalitetu života djeteta u palijativnoj skrbi i predložiti unaprjeđenja skrbi temeljenih na potrebama obitelji.
Ishodi učenja
Analizirati etičke dileme i prava djece u palijativnoj skrbi
Prepoznati ključna etička pitanja u palijativnoj skrbi za novorođenčad i djecu, uključujući odluke o početku, prestanku ili promjeni terapije.
Procijeniti kada donijeti odluku o skrbi koja uključuje etičke dileme kao što su nastavak ili prekid aktivnog procesa zdravstvene njege
Analizirati ulogu obitelji, medicinskog tima i djeteta u donošenju etičkih odluka u palijativnoj skrbi, uz poštivanje prava djeteta i volje obitelji.
Poštovati etičkih načela kao što su autonomija, dobrobit i pravičnost.
Uvažavati kulturne, vjerske i društvene čimbenike koji utječu na etičke odluke u palijativnoj skrbi djece i obitelji.
Primjeniti etički okvir za donošenje odluka u palijativnoj skrbi novorođenčadi i djece, uz primjenu principa bioetike.
Ishodi učenja
Prepoznati ulogu duhovnosti u životu djece i obitelji u palijativnoj skrbi, uključujući njihove duhovne potrebe i uvjerenja.
Integrirati duhovne potrebe u planiranje i provedbu skrbi.
Analizirati duhovnost u kontekstu emocionalnog i psihološkog blagostanja djece i obitelji u palijativnoj skrbi
Primjeniti duhovnu podršku u procesu umiranja.
Primijeniti pristupe duhovne skrbi koji poštuju različite vjerske, kulturne i osobne uvjerenja djece i obitelji, uz pružanje potpore u skladu s njihovim vrijednostima.
Surađivati s multidisciplinarnim timom u pružanju duhovne podrške djetetu i obitelji u palijativnoj skrbi, uz naglasak na suradnju s pastoralnim i duhovnim službama.
Ishodi učenja
Objasniti različite faze žalovanja te emocionalne i psihološke reakcije koje obitelj djeteta može doživjeti nakon gubitka.
Pružiti emocionalnu podršku obiteljima u fazama žalovanja, prepoznajući individualne potrebe i kulturološke razlike u procesu tugovanja.
Primjeniti personaliziranu podršku, uvažavanje različitih kulturnih i vjerskih uvjerenja vezanih uz žalovanje.
Implementirati strategije za dugoročnu podršku obiteljima nakon gubitka, uključujući praćenje i planiranje psihološke podrške koja traje i nakon završetka formalne palijativne skrbi.
Surađivati s multidisciplinarnim timom u pružanju potpore obiteljima u procesu žalovanja, uključujući rad sa psihologom, socijalnim radnikom i duhovnim savjetnicima i po potrebi drugim stručnjacima
Ishodi učenja
Objasniti emocionalne izazove i stres u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi.
Prepoznati emocionalne izazove s kojima se suočavaju zdravstveni radnici i volonteri u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi, uključujući stres, izgaranje i depresiju.
Prepoznati simptome izgaranja i emocionalne iscrpljenosti.
Razviti strategije prevencije izgaranja i pružiti emocionalnu podršku profesionalcima i volonterima, primjerice putem supervizije, grupnih sesija ili pružanja resursa za mentalno zdravlje.
Objasniti ulogu volontera i profesionalaca u timu pedijatrijske palijativne skrbi.
Implementirati planove za podršku i superviziju profesionalaca i volontera.
Primjeniti strategije za očuvanje mentalnog zdravlja i prevenciju izgaranja u timu.
Ishodi učenja
Objasniti osnovne principe palijativne skrbi specifične za djecu i novorođenčad.
Prepoznati razlike između palijativne skrbi djece i odraslih
Identificirati ključne razlike u pristupu palijativnoj skrbi između djece i odraslih pacijenata.
Primjeniti vještine komunikacije u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi
Primijeniti osnove multidisciplinarnog pristupa u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi
Objasniti važnost timskog rada i suradnje između različitih zdravstvenih profesionalaca u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi.
Planirati organizaciju palijativne skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Razviti strategije za organizaciju palijativne skrbi koja odgovara specifičnim potrebama djece i novorođenčadi.
Ishodi učenja
Utvrditi tjelesne, psihološke i socijalne potrebe djece u palijativnoj skrbi.
Izraditi planove sestrinske skrbi koji odgovaraju potrebama djece i obitelji.
Primjeniti sestrinsku skrb za poboljšanje kvalitete života djece i njihovih obitelji
Pružiti holističku zdravstvenu njegu koja uključuje fizičku, emocionalnu i duhovnu podršku.
Primjeniti vještine komunikacije s obiteljima u pedijatrijskoj palijativnoj skrb
Implementirati strategije za unapređenje palijativne skrbi u pedijatriji
Ishodi učenja
Objasniti važnost duhovnosti u procesu palijativne skrbi za djecu i obitelji te prepoznati njezin utjecaj na kvalitetu života.
Primjeniti etičke smjernice u palijativnoj skrbi u neonatologiji i pedijatriji
Identificirati ključna etička pitanja u palijativnoj skrbi djece i novorođenčadi
Pružiti emocionalnu i psihološku podršku obiteljima kroz proces žalovanja i suočavanja s gubitkom.
Implementirati strategiju za skrb o profesionalcima i volonterima u pedijatrijskoj palijativnoj skrbi