Kolegij
Studiji
PovijestKomunikologija
Psihologija
Sestrinstvo
Sociologija
Sestrinstvo
Studijska godina
1ISVU ID
164176ECTS
4
Cilj kolegija je dati pregled djelovanja i uloge Katoličke crkve u Hrvatskoj u razdoblju Domovinskog rata, kao i pregled aktivnosti Vlade RH na uspostavi mira, u razdoblju od međunarodnog priznanja RH do mirne reintegracije
Hrvatskog Podunavlja 1991.-1998.
- Stvaranje hrvatske države i Domovinski rat (Zdenko RADELIĆ, Davor MARIJAN, Nikica BARIĆ, Albert BING i Dražen ŽIVIĆ), Zagreb, 2006;
- BLAŽEVIĆ, Velimir, Katolička crkva u Hrvata u službi mira i stvaranja samostalne Hrvatske, Zagreb, 2009.;
- BARUNČIĆ PLETIKOSIĆ, Julija, Katolička crkva u Hrvatskoj i Domovinski rat 1991. – 1995.: stavovi,
djelovanje, stradanja, Zagreb, 2017. - HOLJEVAC TUKOVIĆ, Ana, Proces mirne reintegracije Hrvatskog Podunavlja, Zagreb, 2015.
- Ujedinjeni narodi, Rezolucije o Republici Hrvatskoj, UNPROFOR, ur. Anđelko MILARDOVIĆ, Osijek, 1995., 121-124;
- NAZOR, Ante,Velikosrpska agresija na Hrvatsku 1990-ih, HMDCDR, Zagreb, 2012.
- KUHARIĆ, Franjo, Mir je djelo pravde, Poruke, propovijedi i apeli 1988-94, Glas Koncila, Zagreb, 1995.;
- Služenje miru, Ivan Pavao II. i Sveta Stolica za mir u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini (1991-1995), (ur. BLAŽEVIĆ, Velimir), 1995.;
- Službene vijesti Hrvatske biskupske konferencije, 1991.-1994. Sto godina katoličkoga socijalnog nauka, Socijalni dokumenti Crkve, (ur. Marijan VALKOVIĆ), Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1991.,
- NAZOR, Ante, PUŠEK, Tomislav, Domovinski rat, Pregled političke i diplomatske povijesti,
Zagreb 2018.
- Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
- Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana pismena verzija seminarskog rada;
- Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
- Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; kolokvij (pismeni);
- Završni ispit (usmeni).
Ishodi učenja
Analizirati rezultate prvih višestranačkih izbora u SR Hrvatskoj, razumjeti ulogu različitih političkih stranaka i njihove pozicije u novonastaloj političkoj dinamici. Također, moći će objasniti kako su ovi rezultati utjecali na političku strukturu unutar Hrvatske i Jugoslavije. Polaznici će moći prepoznati i objasniti različite oblike protuustavnih i terorističkih aktivnosti dijela srpskog stanovništva u Hrvatskoj, uključujući njihove ciljeve i metode koje su koristili u razdoblju eskalacije sukoba. Također, bit će u mogućnosti raspravljati o ulozi političkog vodstva Srba u Hrvatskoj i njihovim ciljevima.
Ishodi učenja
Razumjeti povijesne, identitetske i demografske značajke Vukovara, analizirati njegovu važnost u kontekstu Domovinskog rata. Analizirati događaj pokolja u Borovom Selu, razumjeti njegov značaj u kontekstu velikosrpske agresije na Vukovar te prepoznati njegove posljedice na tijek rata. Usporediti vojnu neravnotežu u bitci za Vukovar. Razumjeti kako su se organizirale snage obrane Vukovara, analizirati humanitarnu situaciju u opkoljenom Vukovaru, ulogu vukovarske bolnice i svakodnevni život civila pod opsadom. Razumjeti ulogu Radija Vukovar u informiranju civila i branitelja te njegovu ulogu u očuvanju morala. Analizirati način na koji su europski i svjetski mediji izvještavali o tijeku i posljedicama bitke za Vukovar te razumjeti kako je međunarodna zajednica percipirala događaje.
Ishodi učenja
Razumjeti ključne diplomatske napore Hrvatske u uspostavi međunarodnih odnosa, uključujući pregovore i političke odluke koje su dovele do međunarodnog priznanja Republike Hrvatske. Shvatiti političke okolnosti i proces razdruživanja od SFRJ, koji je započeo proglašenjem neovisnosti Republike Hrvatske 25. lipnja 1991. godine. Razumjeti proces primanja Republike Hrvatske u Organizaciju Ujedinjenih naroda 22. svibnja 1992., proučiti značaj prijema Hrvatske u UN, analizirati političke, pravne i međunarodne aspekte tog događaja te njegov utjecaj na pozicioniranje Hrvatske na međunarodnoj sceni.
Ishodi učenja
Razumjeti osnovnu misiju i aktivnosti UN-a tijekom Domovinskog rata, uključujući mirovne misije UNPROFOR-a i UNCRO-a te njihovu ulogu u uspostavi mira. Analizirati ključne odluke i inicijative međunarodne zajednice, uključujući ulogu Europske zajednice i drugih organizacija, te procijeniti njihovu učinkovitost u smanjenju sukoba i postizanju mirovnih sporazuma.
Ishodi učenja
Analizirati ključne diplomatske napore Hrvatske u razdoblju prije operacije "Oluja", uključujući međunarodne pregovore, inicijative za mirno rješenje sukoba i suradnju s međunarodnim organizacijama. Proučiti mirovnu inicijativu predsjednika Tuđmana iz 1993. godine. Analizirati potpisivanje Zagrebačkog i Gospodarskog sporazuma 1994. te prijedlog međunarodne zajednice kroz plan Z-4.
Ishodi učenja
Shvatiti geopolitički odnos snaga nakon vojno-redarstvene operacije „Oluja“ i poraza srpskih snaga u BiH. Proučiti političke, pravne i sigurnosne aspekte mirne reintegracije istočne Slavonije, Baranje i Zapadnog Srijema, analizirati ključne faze procesa te ulogu međunarodne zajednice u njegovoj provedbi. Shvatiti društveni i ekonomski utjecaj reintegracije, s posebnim naglaskom na obnovu infrastrukture, povratak prognanika i izbjeglica. Mirnu reintegraciju shvatiti kao najuspješniju mirovnu misiju UN-a, u kontekstu Hrvatske kao zemlje koja je, nakon uspješnih vojnih operacija, mirnim putem okončala rat.
Ishodi učenja
Upoznavanje s temama na kolegiju, obavezama studenata. Korištenju obavezne i dodatne literature. Upute za izradu seminarskih radova .
Ishodi učenja
Usvojena temeljna znanja o odnosu Crkve i države, te posebno na primjeru djelovanja Katoličke crkve u SFRJ i neposredno prije demokratskih promjena.
Ishodi učenja
Usvojiti osnovne značajke o demkratskim promjenama i procesu koji je doveo do stvaranja samostalne i neovisne RH te ulozi Katoličke crkve i njenih predvodnika u tim promjenama.
Ishodi učenja
Usvojiti glavne značajke odnosa Svete Stolice i pape Ivana Pavla II. prema Hrvatskoj neposredno prije te nakon početka srpske agresije i Domovinskog rata, a osobito ulogu Svete Stolice u procesu međunarodnog priznanja RH, kao i značaj Papinog posjeta Hrvatskoj 1994. godine.
Ishodi učenja
Usvojiti glavne značajke djelovanja i uloge Katoličke crkve u događanjima u Hrvatskoj 1992. – 1995. te o ulozi kardinala Franje Kuharića kao predsjednika HBK i predvodnika Katoličke crkve u Hrvatskoj u vrijeme Domovinskog rata
Ishodi učenja
Usvojiti glavne značajke o odnosu Katoličke i Srpske pravoslavne crkve u Hrvatskoj u razdoblju Domovinskoga rata
Ishodi učenja
Usvojiti glavne pojmove i podatke o razmjerima stradanja (ljudskih i materijalnih) Katoličke crkve u Hrvatskoj u vrijeme Domovinskog rata.
Ishodi učenja
Razumjeti razlike u odnosu Crkve i države u različitim političkim sustavima i društvenim uređenjima; analizirati najznačajnije postavke konstitucije Radost i anda koje se odnose na značajke odnosa Crkve i države; razumjeti u analizirati razlike tog odnosa na nekoliko primjera djelovanja Crkve u SFRJ.
Ishodi učenja
Uvod u demokratske promjene koje su zahvatile Europu, društvene promjene u zemljama istočnog bloka.
Ishodi učenja
Razumjeti i usvojiti osnovne značajke odnosa Svete Stolice prema događajima u Hrvatskoj u prvoj pol. 1990-ih, osobito tijekom procesa međunarodnog priznanja R. Hrvatske, kao i važnost prvog posjeta pape Ivana Pavla II. Hrvatskoj 1994. godine.
Ishodi učenja
Upoznati i razumijeti politički kontekst u kojem je održan referendum o neovisnosti Hrvatske. Srbijanska, zapravo “velikosrpska” politika srbijanskoga vodstva, te odbijanje Srbije da se Jugoslavija preustroji u konfederalnu državu, potaknulo je Hrvatsku i Sloveniju da krenu u proces osamostaljenja. Radi jačanja hrvatske pozicije u tom procesu, raspisan je referendum s pitanjima o samostalnosti i ostanku Hrvatske u Jugoslaviji. Rezultati referenduma nedvosmisleno potvrđuju opredijeljenost većine hrvatskih građana za stvaranje neovisne hrvatske države. TRazumijeti odluke Sabora koje su službeno potvrdile potpunu neovisnost Hrvatske i prekid svih veza s Jugoslavijom.
Ishodi učenja
Analizirati i na temelju analize i čitanja nekoliko dokumenata i službenih priopćenja Hrvatske biskupske konferencije razumjeti stavove Katoličke crkve i HBK tijekom razdoblja Domovinskog rata.
Ishodi učenja
Oružani napadi na novoustrojenu hrvatsku policiju i demokratski izabranu Vladu RH. Započeli su i veći oružani napadi srpskih
terorista na hrvatsku policiju: u Pakracu 2. ožujka 1991. (prvi oružani sukob između hrvatske policije i srpskih terorista) i u Nacionalnom parku Plitvička jezera na sam Uskrs 31. ožujka (“Krvavi Uskrs”). Razumjeti okolnosti napada na hrvatske policajce u Borovu Selu, kao i reakciju hrvatskih vlasti. Značenje ovog napada koji je bio početak oružanih sukoba u istočnom dijelu Hrvatske.
Ishodi učenja
Analizirati na temelju nekoliko tekstova i razumjeti stavove i i ulogu te mirotvorne inicijative pape Ivana Pavla II. i Svete Stolice tijekom rata u Hrvatskoj.
Ishodi učenja
Na temelju nekoliko pripremljenih tekstova (isječaka iz najznačajnijih govora, propovijedi, javnih nastupa, intervjua….), analzirati ulogu kardinala Franje Kuharića u razdoblju 1990. – 1995.
Ishodi učenja
Razumjeti i usvojiti osnovne značajke i stavove Katoličke crkve u Hrvatskoj prema događajima koji su označili rušenje komunisitičkog sustava vlasti, uvođenje višestranačja te stvaranje samostalne Republike Hrvatske, kao i ulogu Katoličke crkve tijekom agresije na Hrvatsku.
Ishodi učenja
Analizirati na temelju nekoliko arhivskih dokumenata (kroz pregled dokumenata vojne provenijencije „Republike Srpske Krajine“ 1991. – 1995.) uzroke i razmjere materijalnih razaranja sakralne arhitekture Katoličke crkve u Domovinskom ratu.
Ishodi učenja
Razumjeti ulogu UN-a u pokušaju medijacije, očuvanju mira, ali i neuspjeha u misijama UNPRPFOR-a i UNCRO-a. Vijeće sigurnosti OUN-a donijelo je 21. veljače 1992. Rezoluciju (743) o pokretanju mirovne operacije i slanju međunarodnih zaštitnih snaga u Republiku Hrvatsku za razdoblje od 12 mjeseci . Prepoznati ciljeve operacije koji su ispunjeni samo djelomično: JNA je napustila Hrvatsku (nakon što je naoružala pobunjene Srbe u RH i osigurala im logistiku te kadrovsku pomoć), a teško oružje pobunjenih Srba stavljeno je u skladišta pod zajedničkim nadzorom UNPROFOR-a i Srba. No ostale obveze nisu realizirane.
Ishodi učenja
Shvatiti i prepoznati ulogu Katoličke crkve koja je bila uključena u inicijativi za pomoć povratnicima, organizirajući humanitarnu pomoć i duhovnu potporu. I ulogu Srpske pravoslavne crkve o ostanku srpskog stanovništva na podrućju hrvatskog Podunavlja.
Ishodi učenja
Analizirati rezultate prvih višestranačkih izbora u SR Hrvatskoj, razumjeti ulogu različitih političkih stranaka i njihove pozicije u novonastaloj političkoj dinamici. Također, moći će objasniti kako su ovi rezultati utjecali na političku strukturu unutar Hrvatske i Jugoslavije. Polaznici će moći prepoznati i objasniti različite oblike protuustavnih i terorističkih aktivnosti dijela srpskog stanovništva u Hrvatskoj, uključujući njihove ciljeve i metode koje su koristili u razdoblju eskalacije sukoba. Također, bit će u mogućnosti raspravljati o ulozi političkog vodstva Srba u Hrvatskoj i njihovim ciljevima.
Ishodi učenja
Evaluirati kako je radikalizacija srpske manjine i djelovanje njihovih političkih vođa, poput stvaranja tzv. "SAO Krajine", doprinijelo destabilizaciji Hrvatske te kako su ovi događaji pridonijeli razvoju oružanih sukoba.