Kolegij
Kolegij Specijalna propedeutika (uz kolegij Opća propedeutika) predstavlja uvod u kliničku medicinu, u kojem student stiče znanja i vještine potrebne za pregled bolesnika te se upoznaje s vodećim znacima i sindromima iz niza specijalističkih područja u medicini (kirurgija, otorinolaringologija i maksilofacijalna kirurgija, oftalmologija, neurologija i neurokirurgija, pedijatrija, ginekologija, urologija, ortopedija i fizikalna medicina, dermatovenerologija i psihijatrija). Upoznavanje studenta s temeljima kliničkih specijalističkih područja u medicini; usvajanje teorijskog znanja i praktičnih vještina potrebnih za uspješnu uspostavu i održavanje odnosa liječnika i bolesnika te za klinički pregled bolesnika (anamneza i fizikalni pregled); tumačenje etiologije i patogeneze vodećih simptoma i znakova bolesti (po specifičnim specijalističkim područjima); upoznavanje osnovnih dijagnostičkih pretraga te ispravno tumačenje njihovih rezultata u dijagnostičkom postupku.
Nakon položenog kolegija student će imati odgovarajuća znanja, vještine i stavove potrebne za uzimanje anamneze i obavljanje fizikalnih pregleda u okviru specifičnih struka poput kirurgije, psihijatrije, neurologije, dermatovenerologije, otorinolaringologije i maksilofacijane kirurgije, oftalmologije, ginekologije, ortopedije i traumatologije, pedijatrije i urologije. Zbog preglednosti pojedini ishodi su prikazani odvojeno za svaku struku.
Kirurgija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- uzeti anamnezu i pregledati bolesnika;
- opisati postupak zbrinjavanja bolesnika s višestrukim ozljedama;
- opisati postupak trijaže bolesnika;
- opisati i prepoznati abdominalne hernije;
- opisati i prepoznati oblike krvarenja u gastrointestinalnom sustavu;
- prepoznati akutni abdomen.
Neurologija i neurokirurgija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- demonstrirati pregled neurološkog bolesnika;
- opisati i ispitati osjet sluha, funkciju vestibularnog živca, njuha, bulbomotorike, vida i širine vidnog polja;
- opisati i ispitati funkciju facijalnog živca, osjetne funkcije trigeminusa te funkciju ostalih moždanih živaca;
- opisati i provesti postupke ispitivanja osjeta (površinski i proprioceptivni osjet) ;
- opisati vrste poremećaja osjeta
- opisati i provesti ispitivanje motoričkih funkcija i refleksne motoričke aktivnosti;
- opisati i prepoznati osobitosti hiperkineze, poremećaja hodanja, centralne i periferne kljenuti;
- opisati i prepoznati poremećaje viših živčanih funkcija (govor, praksije, gnostičke i kognitivne funkcije) ;
- opisati i prepoznati kliničke znakove poremećaja svijesti;
- opisati i prepoznati simptome oštećenja moždanih režnjeva;
- opisati i prepoznati hemiplegiju, hemiparezu, ekstrapiramidni sindrom, oštećenja diencefalona, moždanog debla, kralježnične moždine, pleksusa i perifernih živaca.
Psihijatrija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- uzeti anamnezu i status psihijatrijskog bolesnika;
- procijeniti i opisati stanje svijesti;
- procijeniti i opisati orijentaciju;
- procijeniti i opisati pažnju;
- procijeniti i opisati percepciju;
- procijeniti i opisati kognitivne funkcije i inteligenciju;
- procijeniti i opisati afektivnost;
- procijeniti i opisati psihomotoriku;
- procijeniti i opisati mišljenje;
- procijeniti i opisati nagone;
- opisati postupak prepoznavanja suicidalnih nakana.
Dermatovenerologija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- provesti pregled kože i adneksa;
- opisati test krpicom, epikutane testove i intrakutane testove;
- opisati Auspitzov, Koebnerov i Nikolskyjev znak.
Oftalmologija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- opisati postupak uzimanja anamneze i samostalno uzeti anamnezu;
- upotrijebiti oftalmoskop i utvrditi stanje fundusa;
- provesti i opisati postupak mjerenja očnog tlaka;
- ispitati reakciju zjenica na svjetlost.
Otorinolaringologija i maksilofacijalna kirurgija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- opisati postupak uzimanja anamneze i samostalno uzeti anamnezu;
- provesti pregled glave i vrata;
- provesti pregled usana, usne šupljine i ždrijela;
- ispitati prohodnost tube auditive;
- provesti otoskopiju;
- ispitati refleks gutanja;
- provesti rinoskopiju;
- objasniti i provesti ispitivanje nistagmusa;
- provesti palpaciju limfnih čvorova u području glave i vrata.
Dentalna medicina
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- primijeniti nomenklaturu i opisati sadržaj terapijskih postupaka u ordinaciji dentalne medicine;
- prepoznati i opisati opremu u ordinaciji dentalne medicine;
- opisati higijenski režim rada, postupke antisepse i dezinfekcije u ordinaciji dentalne medicine;
- opisati i uzeti stomatološku anamnezu;
- provesti ekstraoralni i oralni klinički pregled;
- definirati pojam okluzije;
- opisati najvažnije testove u stomatološkoj dijagnostici (indeks oralnog zdravlja, oralno-laboratorijski testovi);
- opisati rendgenski nalaz zubi, čeljusti i maksilofacijalne regije.
Ortopedija i traumatologija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- opisati postupak uzimanja anamneze i samostalno uzeti anamnezu u okviru ortopedske struke;
- opisati i demonstrirati pregled bolesnika s poremećajima lokomotornog sustava;
- opisati temeljne dijagnostičke postupke u ortopediji;
- prepoznati znakove oštećenja sustava za kretanje (ograničenost pokreta, otekline, zakočenost, umor, poremećaj mišićne snage, šepanje, kontrakture, krepitacije, abnormalna gibljivost zglobova, promjene oblika, obujma i funkcije) ;
- provesti pregled udova (uključujući pregled hoda) ;
- provesti pregled kralježnice i primijeniti testove za prosudbu njezine funkcije;
- provesti pregled sakroilijakalnih zglobova, kuka i koljena te primijeniti testove njihove funkcije.
Urologija
- opisati postupak uzimanja i specifičnosti anamneze i samostalno uzeti anamnezu u okviru urološke struke;
- opisati i samostalno provesti pregled vanjskog spolovila;
- samostalno provesti palpacijski pregled prostate.
Ginekologija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- opisati postupak uzimanja i specifičnosti anamneze i samostalno uzeti anamnezu u okviru ginekološko-opstetricijske struke;
- opisati i samostalno provesti pregled vanjskog spolovila, pregled spekulumom i uzeti vaginalni i cervikalni bris;
- samostalno provesti bimanualni palpacijski pregled.
Pedijatrija
Nakon položenog kolegija studenti će moći:
- pregledati pedijatrijskog bolesnika svih dobi i uzeti anamnestičke podatke koji će uključivati osobnu, obiteljsku anamnezu i epidemiološko-socijalnu situaciju;
- definirati diferencijalno-dijagnostički hodogram;
- odrediti stupanj hidracije djeteta i izračunati volumen tekućina te količinu elektrolita koje treba nadoknaditi;
- izračunati doze lijeka prema tjelesnoj masi i tjelesnoj površini;
- izabrati, analizirati, formulirati i objasniti najbolji dijagnostički plan.
Peitl V, Gabrić ID, Karlović D. Propedeutika kliničke medicine. Jastrebarsko: Naklada Slap; 2024.
Innes JA, Dover AR, Fairhurst K. Macleod's clinical examination, 14th edition. Elsevier; 2018.
Pravo pristupa završnom ispitu iz kolegija ostvaruje redoviti student kojem je nositelj kolegija ovjerio izvršenje svih propisanih nastavnih obveza iz kolegija sukladno Pravilniku o studijima i studiranju.
Svaki ispit i konačnu ocjenu čine tri dijela: kontinuirano usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave (20% konačne ocjene), te praktični (30% konačne ocjene) i pismeni ispit (50% konačne ocjene) koji se održavaju na kraju nastave.
Ishodi učenja
Objasniti tehniku uzimanja anamneze
Objasniti strukturu ananmneze i heteroanamneze
Opisati način ispitivanja glavnog simptoma i aktualnih tegoba koje su razlog traženja liječničke pomoći
Objasniti način redoslijed radnji kod kliničkog pregleda kirurškog pacijenta
Objasniti postupak trijaže kod kirurških pacijenata
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Objasniti funkcionalnu povezanost neuronatomije i neuroloških ispada i simptoma
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Navesti specifičnosti pedijatrijske medicine
Definirati specifičnosti pedijatrijske anamneze
Opisati tehniku intervjua za anamnezu
Nabrojati elemente pedijatrijske anamneze (definirati razlike u odnosu na adultnu anamnezu)
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s bolovima u trbuhu
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s vrućicom
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s kašljem
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta sa problemima disanja
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s povraćanjem
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta sa cerebralnim napadom
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s poteškoćama hranjenja
Definirati ciljana pitanja pri uzimanju anamneze u djeteta s bolnim sindromom
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Postavljati pitanja pacijentu kako bi prikupio relevantne informacije o njegovoj dermatološkoj povijesti
Prepoznati važnost informacija o prethodnim dermatološkim problemima, alergijskim reakcijama, upotrebi kozmetičkih proizvoda i obiteljskoj anamnezi dermatoloških bolesti
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Postavljati pitanja pacijentu kako bi prikupio relevantne informacije o njegovoj dermatološkoj povijesti
Prepoznati važnost informacija o prethodnim dermatološkim problemima, alergijskim reakcijama, upotrebi kozmetičkih proizvoda i obiteljskoj anamnezi dermatoloških bolesti
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Uzeti oftalmološku anamnezu
Prepoznati najčešća hitna stanja u oftalmologiji
Prepoznati patološka promjene vjeđa i položaja očne jabučice
Prepoznati vrste injekcija (hiperemije) spojnice bulbusa kao i boju
Razlikovati patološka stanja suznog (lakrimalnog) aparata
Razlikovati patološka stanja sklere , episklere i rožnice
Prepoznati eventualno postojanje povišenog očnog tlaka i zamućenja leće
Razlikovati reakcije zjenice kod određenih bolesti
Razumjeti ulogu pregleda očne pozadine oftalmoskopom
Razumjeti važnost uzimanja vidne oštrine na daljinu i blizinu
Razumjeti načine ispitivanja vidnog polja i kolornog vida
Usvojiti važnost korištenja testove za otkrivanje strabizma
Usvojiti važnost ispitivanja bulbomotorike ( funkcije ekstraokularnih mišića)
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Opisati postupak uzimanja anamneze
Opisati pregled glave i vrata
Vrednovati i rangirati tipične simptome i znakove bolesti glave i vrata
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Uzeti anamnezu bolesniku s bolesti ili ozljedom koštano – mišićnog sustava
Opisati opće principe fizikalnog pregleda bolesnika s poremećajima koštano – mišićnog sustava
Opisati razliku između orijentacijskog i temeljitog pregleda u ortopediji i traumatologiji i fizikalnoj medicini
Opisati i prepoznati hitna stanja u ortopediji i traumatologiji
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Objasniti specifičnosti urološkog bolesnika
Objasniti strukturu urološke anamneze
Opisati početak razgovora i prvog kontakta s bolesnikom
Opisati način ispitivanja glavnog urološkog simptoma i aktualnih tegoba koje su razlog traženja liječničke pomoći
Objasniti način ispitivanja anamneze sadašnje urološke bolesti (i prethodne bolesti) povezane s glavnim simptomom
Objasniti način ispitivanja anamneze dosadašnjih bolesti i rezultata dosadašnjih pregleda i pretraga
Povezati sadašnje simptome i znakove bolesti s vjerojatnom dijagnozom
Nabrojati moguće uzroke sadašnjih tegoba i predložiti dijagnostičku obradu
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Opisati postupak uzimanja anamneze u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Opisati pregled vanjskog spolovila, pregled spekulumom te bimanualni ginekološki pregled
Objasniti pojamove trajanja trudnoće, porođaja u terminu te prijevremenog porođaja
Opisati kako se provode kontrole u urednoj trudnoći
Opisati kako se provodi pregled dojki
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Opisati postupak uzimanja anamneze u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Opisati pregled vanjskog spolovila, pregled spekulumom te bimanualni ginekološki pregled
Objasniti pojamove trajanja trudnoće, porođaja u terminu te prijevremenog porođaja
Opisati kako se provode kontrole u urednoj trudnoći
Opisati kako se provodi pregled dojki
Ishodi učenja
Student će nakon predavanja moći:
Formulirati psihički status psihički zdrave osobe
Oblikovati intervju s psihički bolesnom osobom
Kreirati sigurno okruženje za uzimanje psihičkog statusa
Postaviti hipotezu o diferencijalnoj dijagnozi na osnovi psihičkog statusa
Predložiti diferencijalnu dijagnostiku na osnovi psihičkog statusa
Ishodi učenja
Opisati tehniku kliničkog pregleda kirurškog pacijenta
Opisati i prepoznati abdominalne hernije
Opisati i prepoznati oblike krvarenja u gastrointestinalnom sustavu
Prepoznati akutni abdomen
Opisati postupak zbrinjavanja bolesnika s višestrukim ozljedama
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Opisati tehniku uzimanja anamneze i heteroanamneze u neurološkog bolesnika
Opisati specifičnosti anamneze u najčešćim neurološkim bolestima i sindromima (moždani udar, poremećaji stanja svijesti, glavobolja, vrtoglavica)
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Objasniti osobitosti pregleda u dječjoj dobi
Opisati mjerenje tjelesne visine, tjelesne mase i opsega glave
Definirati način procjene rasta i razvoja djeteta te pubertetskog statusa
Nabrojati razvojne dobi
Opisati specifičnosti pregleda ovisno o dobi djeteta (od novorođenačke do adolescentne)
Definirati elemente neurološkog razvoja prema dobi
Opisati najčešće tegobe zbog kojih djeca dolaze na pregled pedijatru
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Demonstrirati sposobnost opažanja i opisa karakterističnih promjena na koži, uključujući boju, teksturu, veličinu i oblik lezija
Identificirati znakove upale, infekcije ili drugih specifičnih dermatoloških uvjeta putem vizualnog pregleda
Razumjeti važnost palpacije u dermatološkom pregledu radi procjene elastičnosti kože, prisutnosti edema ili promjena u debljini kože odnosno prisutnosti potkožnih lezija
Opisati normalan izgled noktiju, uključujući boju, oblik, teksturu i sjaj
Prepoznati specifične znakove bolesti noktiju, uključujući promjene u boji, neravnomjernost, pukotine ili deformacije
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Demonstrirati sposobnost opažanja i opisa karakterističnih promjena na koži, uključujući boju, teksturu, veličinu i oblik lezija
Identificirati znakove upale, infekcije ili drugih specifičnih dermatoloških uvjeta putem vizualnog pregleda
Razumjeti važnost palpacije u dermatološkom pregledu radi procjene elastičnosti kože, prisutnosti edema ili promjena u debljini kože odnosno prisutnosti potkožnih lezija
Opisati normalan izgled noktiju, uključujući boju, oblik, teksturu i sjaj
Prepoznati specifične znakove bolesti noktiju, uključujući promjene u boji, neravnomjernost, pukotine ili deformacije
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Prepoznati uzroke crvenog i bolnog oka
Prepoznati ulogu suznog filma kod određenih bolesti
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Valorizirati otoskopiju, inspekciju i palpaciju dostupnih struktura uha
Rangirati akumetrijske pokuse i pokuse ravnoteže
Objasniti inspekciju i palpaciju žlijezda slinovnica
Objasniti inspekciju i palpaciju struktura vrata
Ishodi učenja
Student će nakon seminara znati i moći:
Medicinsku terminologiju pri opisu pokreta dijelova tijela i zglobova po osovinama
Prepoznati i opisati znakove oštećenja koštano – mišićnog sustava (bol, ukočenost, oteklina, eritem i toplina, slabost, blokada pokreta i okidanje, izvanzglobne simptome)
Izvesti orijentacijski pregled bolesnika kod oštećenog ili ozlijeđenog koštano – mišićnog sustava
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Objasniti pristup bolesniku s lumbalnom boli
Objasniti pristup bolesniku s bolovima u trbuhu
Objasniti pristup bolesniku s bolovima u mošnjama
Objasniti pristup bolesniku s hematurijom
Objasniti pristup bolesniku sa smetnjama mokrenja
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Opisati specifičnosti anamneze u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Nabrojati i opisati najčešće ginekološke simptome
Objasniti kako se određuje i karakterizira položaj maternice
Izračunati termin porođaja
Objasniti najčešće simptome u trudnoći
Objasniti pojmove: položaj, stav, namještaj i držanje djeteta u maternici
Objasniti pojam prenatalne dijagnostike
Objasniti najčešće bolesti vezane uz dojku
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Opisati specifičnosti anamneze u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Nabrojati i opisati najčešće ginekološke simptome
Objasniti kako se određuje i karakterizira položaj maternice
Izračunati termin porođaja
Objasniti najčešće simptome u trudnoći
Objasniti pojmove: položaj, stav, namještaj i držanje djeteta u maternici
Objasniti pojam prenatalne dijagnostike
Objasniti najčešće bolesti vezane uz dojku
Ishodi učenja
Student će nakon seminara moći:
Formulirati osnovne razlike između psihičkog statusa zdrave osobe i osobe oboljele od neke psihičke bolesti
Primijeniti osnovne tehnike intervjua / uzimanja psihičkog statusa
Preporučiti područje psihičkog statusa na koje treba posebno obratiti pozornost kod konkretnog bolesnika
Vrednovati diferencijalnu dijagnostičku vrijednost nalaza psihičkog statusa
Valorizirati pismene nalaze psihičkog statusa na osnovi opisane psihopatologije
Ishodi učenja
Samostalno uzeti anamnezu/heteroanamnezu kod kirurškog pacijenta
Samostalno provesti klinički pregled te objasniti strukturu kliničkog pregleda kirurškog pacijenta
Provesti postupak trijaže kirurškog pacijenta ovisno o stupnju hitnosti
Prepoznati pacijenta s višestrukim ozljedama i opisati daljnje postupanje s takvim pacijentom
Prepoznati akutni abdomen i opisati daljnje postupanje s takvim pacijentom
Opisati abdominalne hernije
Objasniti simptome i znakove kod akutnog gastrointestinalnog krvarenja
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti anamnezu/heteroanamnezu kod kirurškog pacijenta
Samostalno provesti klinički pregled te objasniti strukturu kliničkog pregleda kirurškog pacijenta
Provesti postupak trijaže kirurškog pacijenta ovisno o stupnju hitnosti
Prepoznati pacijenta s višestrukim ozljedama i opisati daljnje postupanje s takvim pacijentom
Prepoznati akutni abdomen i opisati daljnje postupanje s takvim pacijentom
Opisati abdominalne hernije
Objasniti simptome i znakove kod akutnog gastrointestinalnog krvarenja
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti neurološku anamnezu
Samostalno izvesti neurološki pregled, uključivo procjenu stanja svijesti, procjenu govora, orijentacije i viših moždanih funkcija, procjenu funkcije kranijskih živaca, procjenu tonusa, trofike, motorike i refleksa, procjenu koordinacije i ravnoteže te procjenu osjeta
Prepoznati i opisati neurološke ispade i najčešće neurološke sindrome - poremećaje stanja svijesti, poremećaje viših moždanih funkcija, simptome oštećenja moždanih režnjeva, hiperkineze, poremećaje hoda, ekstrapiramidni sindrom, oštećenja kralježnične moždine, živčanih pleksusa i perifernih živaca
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti neurološku anamnezu
Samostalno izvesti neurološki pregled, uključivo procjenu stanja svijesti, procjenu govora, orijentacije i viših moždanih funkcija, procjenu funkcije kranijskih živaca, procjenu tonusa, trofike, motorike i refleksa, procjenu koordinacije i ravnoteže te procjenu osjeta
Prepoznati i opisati neurološke ispade i najčešće neurološke sindrome - poremećaje stanja svijesti, poremećaje viših moždanih funkcija, simptome oštećenja moždanih režnjeva, hiperkineze, poremećaje hoda, ekstrapiramidni sindrom, oštećenja kralježnične moždine, živčanih pleksusa i perifernih živaca
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Definirati specifičnosti pedijatrijske anamneze i objasniti njene razlike u odnosu na anamnezu u odraslih
Procijeniti rast, razvoj i pubertetski status djeteta
Procijeniti vitalne parametre i opće stanje djeteta
Izvesti pregled malog djeteta, djeteta predškolske i školske dobi te pregled adolescenta
Pregledati novorođenče i i definirati specifičnosti pregleda novorođenčeta
Pregledati dojenče <6 mjeseci života te procijeniti njegov somatski i neurološki status
Pregledati dojenče >6 mjeseci života te procijeniti njegov somatski i neurološki status
Definirati osobitosti kliničkog pregleda djeteta s obzirom na vodeću simptomatologiju
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Definirati specifičnosti pedijatrijske anamneze i objasniti njene razlike u odnosu na anamnezu u odraslih
Procijeniti rast, razvoj i pubertetski status djeteta
Procijeniti vitalne parametre i opće stanje djeteta
Izvesti pregled malog djeteta, djeteta predškolske i školske dobi te pregled adolescenta
Pregledati novorođenče i i definirati specifičnosti pregleda novorođenčeta
Pregledati dojenče <6 mjeseci života te procijeniti njegov somatski i neurološki status
Pregledati dojenče >6 mjeseci života te procijeniti njegov somatski i neurološki status
Definirati osobitosti kliničkog pregleda djeteta s obzirom na vodeću simptomatologiju
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Koristiti palpaciju za prepoznavanje tvrdih, mekih, bolnih ili promjenjivih lezija
Student će biti upoznat s osnovnim principima upotrebe dermatoskopa za detaljniji pregled nejasnih lezija
Prepoznati specifične znakove dermatoskopskog pregleda koji ukazuju na maligne ili benigne pigmentne lezije, te nepigmentne lezije kože, kao i promjena na noktimu i u vlasištu
Analizirati stanje perionihijuma kako bi prepoznao znakove infekcije, upale ili drugih dermatoloških stanja oko noktiju
Prepoznati promjene u boji, oticanje ili gnojenje u perionihijumu
Razumjeti kako palpirati nokatnu ploču kako bi procijenio njenu čvrstoću, debljinu i moguće promjene ispod nokta
Razumjeti važnost palpacije za otkrivanje subungvalnih hematoma ili drugih promjena ispod nokta
Opisati normalan izgled vlasišta, uključujući boju kože, prisutnost dlaka, distribuciju dlaka i prisutnost eventualnih lezija
Prepoznati specifične promjene na vlasištu, kao što su crvenilo, ljuskice, ožiljci ili pustule
Analizirati stanje dlaka, uključujući boju, debljinu, sjaj i eventualne promjene poput lomljenja, gubitka ili promjena u pigmentaciji
Prepoznati znakove određenih dermatoloških stanja koji se manifestiraju na dlaci, poput peruti ili krhkosti
Palpirati vlasište kako bi procijenio stanje kože, potkožnog tkiva i eventualnih promjena u teksturi ili debljini kože
Prepoznati bol ili oticanje koje može ukazivati na upalu ili druge patološke procese
Prepoznati dermatološka stanja koja se manifestiraju na vlasištu, kao što su seboroični dermatitis, psorijaza, dermatitis ili infekcije vlasišta
Razlikovati između akutnih i kroničnih stanja te prepoznati specifične znakove svakog pojedinog stanja
Predložiti odgovarajuće laboratorijske testove ili druge dijagnostičke postupke za potvrdu ili isključenje postavljenih dijagnoza: biopsija kože, epikutani ili prick test, digitalna dermatoskopija, uzimanje mikrobioloških briseva ili strugotine kože, serološka i imunološka dijagnostika
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Koristiti palpaciju za prepoznavanje tvrdih, mekih, bolnih ili promjenjivih lezija
Student će biti upoznat s osnovnim principima upotrebe dermatoskopa za detaljniji pregled nejasnih lezija
Prepoznati specifične znakove dermatoskopskog pregleda koji ukazuju na maligne ili benigne pigmentne lezije, te nepigmentne lezije kože, kao i promjena na noktimu i u vlasištu
Analizirati stanje perionihijuma kako bi prepoznao znakove infekcije, upale ili drugih dermatoloških stanja oko noktiju
Prepoznati promjene u boji, oticanje ili gnojenje u perionihijumu
Razumjeti kako palpirati nokatnu ploču kako bi procijenio njenu čvrstoću, debljinu i moguće promjene ispod nokta
Razumjeti važnost palpacije za otkrivanje subungvalnih hematoma ili drugih promjena ispod nokta
Opisati normalan izgled vlasišta, uključujući boju kože, prisutnost dlaka, distribuciju dlaka i prisutnost eventualnih lezija
Prepoznati specifične promjene na vlasištu, kao što su crvenilo, ljuskice, ožiljci ili pustule
Analizirati stanje dlaka, uključujući boju, debljinu, sjaj i eventualne promjene poput lomljenja, gubitka ili promjena u pigmentaciji
Prepoznati znakove određenih dermatoloških stanja koji se manifestiraju na dlaci, poput peruti ili krhkosti
Palpirati vlasište kako bi procijenio stanje kože, potkožnog tkiva i eventualnih promjena u teksturi ili debljini kože
Prepoznati bol ili oticanje koje može ukazivati na upalu ili druge patološke procese
Prepoznati dermatološka stanja koja se manifestiraju na vlasištu, kao što su seboroični dermatitis, psorijaza, dermatitis ili infekcije vlasišta
Razlikovati između akutnih i kroničnih stanja te prepoznati specifične znakove svakog pojedinog stanja
Predložiti odgovarajuće laboratorijske testove ili druge dijagnostičke postupke za potvrdu ili isključenje postavljenih dijagnoza: biopsija kože, epikutani ili prick test, digitalna dermatoskopija, uzimanje mikrobioloških briseva ili strugotine kože, serološka i imunološka dijagnostika
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Ispitati nekorigiranu vidnu oštrinu
Pregledati vanjske dijelove oka
Odstraniti strano tijelo iz forniksa (everzijom vjeđe)
Ispitati kolorni vid
Ispitati crveni refleks
Ispitati orijentacijski vidno polje metodom konfrontacije
Metodom palpacije bulbusa ocijeniti eventualno postojanje povišenog očnog tlaka
Upoznati indikacije za dijagnostičke pretrage
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Ispitati nekorigiranu vidnu oštrinu
Pregledati vanjske dijelove oka
Odstraniti strano tijelo iz forniksa (everzijom vjeđe)
Ispitati kolorni vid
Ispitati crveni refleks
Ispitati orijentacijski vidno polje metodom konfrontacije
Metodom palpacije bulbusa ocijeniti eventualno postojanje povišenog očnog tlaka
Upoznati indikacije za dijagnostičke pretrage
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti anamnezu
Provesti kompletni pregled glave i vrata i jasno opisati nalaz
Prepoznati tipične simptome i znakove bolesti glave i vrata
Provesti otoskopiju, inspekciju i palpaciju dostupnih struktura uha
Provesti akumetrijske pokuse i pokuse ravnoteže
Provesti inspekciju nosa i prednju rinoskopiju
Provesti inspekciju i palpaciju kostiju lica
Provesti pregled usana, usne šupljine i ždrijela (orofaringoskopija)
Provesti indirektnu laringoskopiju
Provesti inspekciju i palpaciju žlijezda slinovnica
Provesti inspekciju i palpaciju struktura vrata
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti anamnezu
Provesti kompletni pregled glave i vrata i jasno opisati nalaz
Prepoznati tipične simptome i znakove bolesti glave i vrata
Provesti otoskopiju, inspekciju i palpaciju dostupnih struktura uha
Provesti akumetrijske pokuse i pokuse ravnoteže
Provesti inspekciju nosa i prednju rinoskopiju
Provesti inspekciju i palpaciju kostiju lica
Provesti pregled usana, usne šupljine i ždrijela (orofaringoskopija)
Provesti indirektnu laringoskopiju
Provesti inspekciju i palpaciju žlijezda slinovnica
Provesti inspekciju i palpaciju struktura vrata
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Izvesti temeljiti pregled kralježnice po segmentima (vratna, prsna, slabinska, sakrum i sakroilijakalni zglobovi) koji uključuje ispitivanje opsega pokreta, posture tijela, tonusa pripadajuće muskulature i specijalne testove
Izvesti temeljiti pregled velikih zglobova gornjih ekstremiteta (rame, lakat, ručni zglob i šaka) i povezati nađene abnormalnosti s određenim bolestima ili stanjima, a koji uključuje ispitivanje opsega pokreta i specijalne testove
Izvesti temeljiti pregled velikih zglobova donjih ekstremiteta (kuk, koljeno, gležanj i stopalo) i povezati nađene abnormalnosti s određenim bolestima ili stanjima, a koji uključuje ispitivanje opsega pokreta i specijalne testove
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Izvesti temeljiti pregled kralježnice po segmentima (vratna, prsna, slabinska, sakrum i sakroilijakalni zglobovi) koji uključuje ispitivanje opsega pokreta, posture tijela, tonusa pripadajuće muskulature i specijalne testove
Izvesti temeljiti pregled velikih zglobova gornjih ekstremiteta (rame, lakat, ručni zglob i šaka) i povezati nađene abnormalnosti s određenim bolestima ili stanjima, a koji uključuje ispitivanje opsega pokreta i specijalne testove
Izvesti temeljiti pregled velikih zglobova donjih ekstremiteta (kuk, koljeno, gležanj i stopalo) i povezati nađene abnormalnosti s određenim bolestima ili stanjima, a koji uključuje ispitivanje opsega pokreta i specijalne testove
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Izvesti fizikalni pregled trbuha i slabinskih loža
Izvesti fizikalni pregled vanjskog spolovila u muškaraca
Izvesti fizikalni pregled vanjskog spolovila u žena
Izvesti digitorektalni pregled
Analizirati nalaz sedimenta urina, urinokulture i citološke analize
Demonstrirati primjenu osnova ultrazvuka u urološkoj ambulanti
Razlučiti hitna stanja u urološkoj ambulanti
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Izvesti fizikalni pregled trbuha i slabinskih loža
Izvesti fizikalni pregled vanjskog spolovila u muškaraca
Izvesti fizikalni pregled vanjskog spolovila u žena
Izvesti digitorektalni pregled
Analizirati nalaz sedimenta urina, urinokulture i citološke analize
Demonstrirati primjenu osnova ultrazvuka u urološkoj ambulanti
Razlučiti hitna stanja u urološkoj ambulanti
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti anamnezu u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Samostalno uzeti vaginalni, cervikalni bris, te obrisak za Papa test
Samostalno izvesti pregled vanjskog spolovila, pregled u spekulima, te
Izvesti bimanualni ginekološki pregled
Samostalno obaviti pregled u trudnoći
Samostalno obaviti vanjski pregled trudnice
Samostalno procijeniti veličinu zdjelice rodilja
Samostalno izvesti pregled dojki
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Samostalno uzeti anamnezu u okviru ginekološko-opstetricijske struke
Samostalno uzeti vaginalni, cervikalni bris, te obrisak za Papa test
Samostalno izvesti pregled vanjskog spolovila, pregled u spekulima, te
Izvesti bimanualni ginekološki pregled
Samostalno obaviti pregled u trudnoći
Samostalno obaviti vanjski pregled trudnice
Samostalno procijeniti veličinu zdjelice rodilja
Samostalno izvesti pregled dojki
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Pristupiti bolesniku i komunicirati s njim
Uzeti anamnezu i psihički status psihijatrijskog bolesnika
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije
Vrednovati medicinsku dokumentaciju i čuvati liječničku tajnu
Procijeniti i opisati stanje svijesti
Procijeniti i opisati orijentaciju
Procijeniti i opisati pažnju
Procijeniti i opisati percepciju
Procijeniti i opisati kognitivne funkcije i inteligenciju
Procijeniti i opisati afektivitet
Procijeniti i opisati psihomotoriku
Procijeniti i opisati mišljenje
Procijeniti i opisati nagone
Opisati postupak prepoznavanja suicidalnih nakana
Ishodi učenja
Student će nakon vježbi moći:
Pristupiti bolesniku i komunicirati s njim
Uzeti anamnezu i psihički status psihijatrijskog bolesnika
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije
Vrednovati medicinsku dokumentaciju i čuvati liječničku tajnu
Procijeniti i opisati stanje svijesti
Procijeniti i opisati orijentaciju
Procijeniti i opisati pažnju
Procijeniti i opisati percepciju
Procijeniti i opisati kognitivne funkcije i inteligenciju
Procijeniti i opisati afektivitet
Procijeniti i opisati psihomotoriku
Procijeniti i opisati mišljenje
Procijeniti i opisati nagone
Opisati postupak prepoznavanja suicidalnih nakana