Course
Studenti trebaju steći detaljno znanje i sve nužne vještine za praktičnu primjenu postupaka medicine
utemeljene na dokazima: sposobnost postavljanja pitanja o definiranom kliničkom problemu,
pretraživanja literature i pronalaženja najboljih dokaza, sposobnost procjene snage tih dokaza i donošenja
odgovora na postavljeno pitanje. Studenti će razviti sposobnosti primjene stečenih znanja i vještina u
klinički relevantnim situacijama, posebice usmjerenih prema izvođenju i tumačenju kliničkih istraživanja.
Nakon stjecanja osnovnih znanja i vještina medicine utemeljene na dokazima, studenti će ih primijeniti na
konkretnim problemima koje susreću tijekom kliničke nastave. Kao i na prethodnoj godini, u nastavi će
biti i časopisni klubovi na kojima će se zajednički raspravljati o znanstvenom članku (tj. dokazu)
povezanim s konkretnim kliničkim problemom – terapija, prevencija, dijagnoza, prognoza, fenomen.
Obradit će se i članci koji evaluiraju intervencije u području kvalitete zdravstvene skrbi. Na ovom će
kolegiju studenti učiti o odgovornoj provedbi istraživanja, etičkim principima znanosti i znanstvenoj
čestitosti, a sve kroz loše i dobre primjere. Naučiti će i što je to otpad u istraživanjima te koji su uvjeti
zasluženog autorstva.
-analizirati znanstveni članak, objasnit sve njegove dijelova;
-analizirati potpunosti i strukture znanstvenih članaka prema preporukama ICMJE (engl. International
Committee of Medical Journal Editors), uključujući upute za pisanje članaka, poput CONSORT, PRISMA,
STARD, STROBE, MOOSE smjernica;
-prepoznati i objasnit slabosti studija;
-prepoznati, klasificirati i objasniti odabir populacije, vrstu uzorka, kriterije uključenja i isključenja,
postupak formiranja skupina – sve u odnosu na testiranje hipoteze istraživanja;
-evaluirati cijeli znanstveni članak prema obrascu CAT (engl. critical appraisal tool) shemi za kritičko
vrednovanje članka;
-prepoznati, objasniti i primijeniti sve uporabljene statističke mjere ishoda
-ocijeniti vrijednost članka u odnosu na postojeću literaturu i njegov doprinos razjašnjenju pitanja na koje
se odnosi;
-prepoznati i kategorizirati vrijednost članka u odnosu na gradivo koje prorađuje na odgovarajućim
kliničkim predmetima na istoj studijskoj godini;
-procijeniti znanstvene članke iz područja procjene kvalitete zdravstvene skrbi i primijeniti ih na probleme
zapažene tijekom kliničke nastave na istoj studijskog godini.
- objasniti postupak meta analize
- razumjeti kritike prema medicini utemeljenoj na dokazima
- definirati osnovne koncepte kvalitete zdravstvene skrbi, uključujući rad u multidisciplinarnim timovima
i skrb usmjerenu na bolesnika (engl. patient-centered care) ;
- primijeniti koncepte kvalitete zdravstvene skrbi u rješavanju konkretnih problema organizacije
zdravstvene skrbi;
- opisati principe odgovornog istraživanja;
- definirati otpad u istraživanjima;
- opisati primjere loših i neetičnih istraživanja;
- upoznati se s Helsinškom deklaracijom, Nirnberškim kodeksom, Physician Payments Sunshine Actom.
Marušić M. i sur. (2019.) Uvod u znanstveni rad u medicini, 6. izdanje. Zagreb:
Medicinska naklada.
Gamulin S. (2017.). Klinička istraživanja – klinička epidemiologija. Zagreb: Medicinska
naklada.
Pravo pristupa završnom ispitu iz kolegija
ostvaruje redoviti student kojem je nositelj kolegija ovjerio izvršenje svih propisanih nastavnih obveza iz
kolegija sukladno Pravilniku o studijima i studiranju.
Svaki ispit i konačnu ocjenu čine tri dijela: kontinuirano
usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave (20% konačne ocjene), te praktični (30%
konačne ocjene) i pismeni ispit (50% konačne ocjene) koji se održavaju na kraju nastave.
Način stjecanja bodova: Kontinuirana aktivnost u nastavi
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada: izvrstan (5) – od 90 do 100 %; vrlo dobar (4) – od 80 do
89,9 %; dobar (3) – od 70 do 79,9 %; dovoljan (2) – od 60 do 69,9 %; nedovoljan (1) – od 0 do 59,9 %
Vrsta aktivnosti | ECTS bodovi | Udio ocjene (%) |
Kontinuirano usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave | 0.2 | 20 |
Ukupno tijekom nastave | 0.2 | 20 |
Praktični dio završnog ispita | 0.3 | 30 |
Pismeni dio završnog ispita | 0.5 | 50 |
UKUPNO BODOVA (nastava + završni ispit) | 1 | 100% |
Learning outcomes
Upoznati se s strategijom definiranja hipoteze istraživanja
Upoznati se s definiranjem primarnih i sekundarnih ishode istraživanja i jasno razlikovati razlike.
Definirati značajne razlike primarnih i sekundarnih ishoda i njihov značaj na kvalitetu prikupljenih podataka te ispravnost rezultata i zaključaka istraživanja
Definirati vrstu istraživanja i znati glavne odrednice pojedine vrste istraživanja te u kojim situacijama se pojedini dizajn koristi
Upoznati se s metodologijom izračuna veličine uzorka i znati definirati uzorak
Learning outcomes
Upoznati se s odgovornim stranama u provedbi kliničkog istraživanja (sponzor, CRO, istraživački centar).
Upoznati se s ključnim koracima u organizaciji kliničkog istraživanja
Način prikupljanja podataka i obrade u kliničkom i akademskom istraživanju.
Learning outcomes
Kako koncipirati znanstveni članak: uvod, metodologija, rezultati, diskusija, ograničenja istraživanja
Pisanje uvoda i diskusije, izbjegavanje plagijata (iThenticate)
Kako prikazati rezultate? Koje dijelove rezultata prikazati u tekstu i tablicama, a koje u grafovima?
Kako odabrati znanstveni časopis u kojem želimo objaviti znanstveni članak?
Learning outcomes
Definirati hipotezu istraživanja u praksi
Definirati primarne i sekundarne ishode istraživanja u praksi
Upoznati se s načinom planiranja istraživanja i testiranja hipoteze
Learning outcomes
Ispunjavanje studije izvodljivosti kliničkog ispitivanja – kako osigurati sudjelovanje u kliničkom istraživanju
Kvalifikacijska posjeta od strane naručitelja istraživanja – procjena sposobnosti centra za provedbu kliničkog istraživanja
Upoznavanje s detaljima protokola i provedba protokola tijekom studijske posjete pacijenta
Pisanje izvornog dokumenta kao pisanog traga obavljene studijske posjete pacijenta
Analiza uključnih i isključnih kriterija, traženje pravog pacijenta za kliničko ispitivanje
Potpisivanje informiranog pristanka
Budžet i troškovi kliničkog ispitivanja
Learning outcomes
Kako koncipirati znanstveni članak: uvod, metodologija, rezultati, diskusija, ograničenja istraživanja
Pisanje uvoda i diskusije, izbjegavanje plagijata (iThenticate)
Kako prikazati rezultate? Koje dijelove rezultata prikazati u tekstu i tablicama, a koje u grafovima?
Kako odabrati znanstveni časopis u kojem želimo objaviti znanstveni članak?
Learning outcomes
Kritički pročitati znanstveni članak
Definirati potencijalne ometajuće čimbenike
Procijeniti adekvatnost veličine uzorka naspram zaključaka znanstvenog članka
Uočiti znakove neetičnog dizajna istraživanja, provjeriti jesu li autori deklarirali prikupljene dozvole etičkih povjerenstava i osobne sukobe interesa.
Learning outcomes
Upoznati indikatore kvalitete zdravstvene zaštite: mortalitet, rehospitalizacije, zadovoljstvo, komplikacije
Poveznica 1: jasno definiranje ishoda
Pozeznica 2: standardizirani protokol
Poveznica 3: statistička analiza podataka
Poveznica 4: procjena učinkovitosti i sigurnosti intervencije (eng. „real-world data“ studije)
Learning outcomes
Razlikovati narativni pregled, sustavni pregled i metaanalizu
Razumjeti strukturu i svrhu takvih članaka
Kritički čitati i prepoznati vrijednost i ograničenja dokaza
Znati gdje i kako koristiti pregledne članke u kliničkom odlučivanju
Naučiti gdje pronaći dobre sustavne preglede
Learning outcomes
Definirati hipotezu istraživanja u praksi
Definirati primarne i sekundarne ishode istraživanja u praksi
Upoznati se s načinom planiranja istraživanja i testiranja hipoteze
Learning outcomes
Ispunjavanje studije izvodljivosti kliničkog ispitivanja – kako osigurati sudjelovanje u kliničkom istraživanju
Kvalifikacijska posjeta od strane naručitelja istraživanja – procjena sposobnosti centra za provedbu kliničkog istraživanja
Upoznavanje s detaljima protokola i provedba protokola tijekom studijske posjete pacijenta
Pisanje izvornog dokumenta kao pisanog traga obavljene studijske posjete pacijenta
Analiza uključnih i isključnih kriterija, traženje pravog pacijenta za kliničko ispitivanje
Potpisivanje informiranog pristanka
Budžet i troškovi kliničkog ispitivanja
Learning outcomes
Upoznati se s redoslijedom kojim pišemo originalni znanstveni članak
Posložiti rezultate originalnog znanstvenog članka
Posložiti redosljed tablica i slika originalnog članka
Posložiti fragmente koji opisuju metodologiju originalnog članka
Posložiti fragmente uvoda i diskusije originalnog znanstvenog članka
Learning outcomes
Koncipirati vlastiti prikaz slučaja – prvi susret liječnika kliničara s pisanjem i publiciranjem članka u stručnom ili znanstvenom časopisu.
Odabrati znanstveni časopis i formata prikaza slučaja.
Definirati po čemu je moj klinički slučaj poseban i koju poruku želimo prenijeti čitatelju?
Pripremiti se za pisanje i analizirati dostupnu literaturu.
Napisati opisa slučaja: tegobe zbog kojih se pacijent javio liječniku, povijest bolesti, fizikalni status, laboratorijski nalazi, nalazi drugih pretraga, tijek bolesti i liječenja, praćenje.
Napisati uvod i diskusiju po principu „obrnutih trokuta“
Napisati sažetak
Korištenje kompjuterskog sučelja za umetanje i preslagivanje referenci.
Academic year | |
---|---|
2024/2025 | [Download] |