Objasniti razdoblje hrvatske povijesti u 1990-im i kontekst tadašnje europske, pa i svjetske povijesti, uzimajući u obzir i prethodno razdoblje, posebice drugu polovicu 1980-ih. S obzirom na činjenicu da je Hrvatska tada u složenom političko-pravnom procesu napustila Jugoslaviju i s obzirom na nametnuti rat, na temelju primarnih izvora posebno treba objasniti političke i diplomatske procese te upozoriti na događaje iz vojne povijesti. Obuhvaća razdoblje hrvatske i europske povijesti 1980-ih i 1990-ih, s posebnim naglaskom na Hrvatsku i BiH, odnosno područje bivše Jugoslavije na kojem su Hrvati autohton i konstitutivan narod, te daje pregled političke, diplomatske, vojne, gospodarske i društvene povijesti spomenutoga razdoblja. Zbog procesa razdruživanja s dotadašnjom jugoslavenskom državom i ratnih okolnosti, posebna pozornost posvetit će se političkoj i diplomatskoj te vojnoj povijesti, odnosno procesu raspada Jugoslavije i stvaranja samostalne Hrvatske, oružanoj pobuni dijela Srba u Hrvatskoj, stvaranju Hrvatske vojske, te obrambenim aktivnostima i oslobodilačkim akcijama i operacijama.
1. Ovladati specifičnim historiografskim pojmovima iz hrvatske i europske povijesti s naglaskom na razdoblje kraja 1980-ih i razdoblje 1990-ih. 2. Opisati temeljne procese iz hrvatske i europske povijesti u razdoblju 1980-ih i 1990-ih. 3. Vrednovati spomenute procese na temelju historiografskih pristupa i istraživačkih dostignuća. 4. Razjasniti kauzalnost povijesnih procesa hrvatske i europske povijesti u razdoblju 1980-ih i 1990-ih. 5. Primijeniti interdisciplinarni pristup problematici predmeta. 6. Napisati jasan i strukturiran pisani rad, koristeći izvore te stručnu i znanstvenu literaturu. 7. Održati jasno i strukturirano složeno usmeno izlaganje. 8. Pridržavati se etičkih načela u radu.
H. Matković, Povijest Jugoslavije: 1918.-1991.: hrvatski pregled, Zagreb, 1998.; The Times atlas of world history, Times Books, London 1998. (odabrani dijelovi); Z. Radelić, Hrvatska u Jugoslaviji 1945.–1991., Zagreb 2005.; N. Barić, Srpska pobuna u Hrvatskoj 1990.-1995., Golden Zagreb 2005.; Z. Radelić i dr., Stvaranje hrvatske države i Domovinski rat, Zagreb, 2006.; D. Marijan, Slom Titove armije. JNA i raspad Jugoslavije 1987.-1992., Zagreb 2008.; M. Nobilo, Hrvatski feniks: diplomatski procesi iza zatvorenih vrata: 1990.-1997., Zagreb 2000.; Domovinski rat – pregled političke i diplomatske povijesti, A. Nazor, T. Pušek, HMDCDR-Nakladni zavod Globus, Zagreb, 2018.
NAPOMENA: Popis preporučene dodatne literature polaznici kolegija dobit će sukladno temama seminarskog rada.
1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu; 2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada; 3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni); 2. Završni ispit (usmeni).
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada: dovoljan (2) – 50–64,9% dobar (3) – 65–79,9% vrlo dobar (4) – 80–89,9% izvrstan (5) – 90% i više Način stjecanja ocjene: a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene seminarske obveze – 30% 1. kolokvij – 20% 2. kolokvij – 20% b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita) usmeni ispit – 30%