Kolegij
Temeljne odrednice fenomena boli; Pregled trenutnog znanja anatomije, fiziologije, biokemije i
farmakologije važnog za razumijevanje sustava percepcije boli; Teorija nadziranog ulaza; Psihološki
aspekti boli, te utjecaj spola, kulture i okolinskih činitelja na odnos prema boli; Definicija i taksonomija
boli; Temeljne razlike akutne i kronične boli; Generalizirani i regionalni bolni sindromi; Metode
simptomatske kontrole; Placebo i nocebo; Multidisciplinarni pristup terapiji i dijagnostici; Etički i
kulturološki aspekti boli.
Nakon položenog predmeta student će moći: - definirati temeljne pojmove povezane s boli; - opisati
mehanizam nastanka osjeta boli; - opisati patofiziološke mehanizme koji mogu dovesti do razvitka
kronične boli; - objasniti temeljne probleme povezane s istraživanjem boli; - opisati i analizirati čimbenike
koji mogu utjecati na percepciju boli; - opisati i definirati pojmove placeba i noceba; - opisati i objasniti
multidisciplinarni pristup liječenju boli; - analizirati i razgovarati o etičkim i kulturnim aspektima
fenomena boli.
Current Diagnosis &Treatmant of Pain, Editors: Roenn JV, Paice J, Predor M. 1st Edition.
Lange; 2009.
Bonica's Management of Pain, Editor(s): Loeser, John D. 3rd Edition. Baltimore: Lippincott
Williams & Wilkins; 2001.
Pravo pristupa završnom ispitu iz kolegija
ostvaruje redoviti student kojem je nositelj kolegija ovjerio izvršenje svih propisanih nastavnih obveza iz
kolegija sukladno Pravilniku o studijima i studiranju.
Svaki ispit i konačnu ocjenu čine tri dijela: kontinuirano
usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave (20% konačne ocjene), te praktični (30%
konačne ocjene) i pismeni ispit (50% konačne ocjene) koji se održavaju na kraju nastave.
Način stjecanja bodova: Kontinuirana aktivnost u nastavi
Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada: izvrstan (5) od 90% do 100%; vrlo dobar (4) od 80 do
89,9%; dobar (3) od 65 do 79,9%; dovoljan (2) od 50 do 64,9%; nedovoljan (1) od 0 do 49,9%
| Vrsta aktivnosti | ECTS bodovi | Udio ocjene (%) |
| Kontinuirano usmeno i pismeno ispitivanja znanja i vještina za vrijeme nastave | 0.2 | 20 |
| Ukupno tijekom nastave | 0.2 | 20 |
| Praktični dio završnog ispita | 0.3 | 30 |
| Pismeni dio završnog ispita | 0.5 | 50 |
| UKUPNO BODOVA (nastava + završni ispit) | 1 | 100% |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Definirati bol | CDT |
| 1-9 |
| Razlikovati vrste boli s obzirom na vremensku klasifikaciju: akutna i kronična bol | CDT |
| 1-9 |
| Razlikovati tipove boli s obzirom na patofiziološki mehanizam | CDT |
| 1-9 |
| Definirati bol s obzirom na etiologiju | CDT |
| 1-9 |
| Biti u stanju uzeti anamnezu od pacijenta specifičnu za bol | CDT |
| 10-20 |
| Znati procijeniti bol na temelju jednodimenzionalnih skala | CDT |
| 10-20 |
| Naučiti primijeniti multidimenzionalne skale u ovisnosti o pojedinim komponentama boli | CDT |
| 10-20 |
| Upoznati se sa skalama koje se primjenjuju kod osoba s kognitivnim oštećenjem | CDT |
| 10-20 |
| Apsolvirati primjenu raznih multidimenzionalnih skala za procjenu boli kod palijativnih bolesnika | CDT |
| 10-20 |
| Objasniti kako izabrati pojedine skale za procjenu boli kod pojedinih dijagnoza | CDT |
| 10-20 |
| Protumačiti rezultate dobivene primjenom pojedinih skala | CDT |
| 10-20 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Opisati anatomiju puta koji sudjeluje u prijenosu boli. | BMP |
| 304-345 |
| Objasniti osnove fiziologije prijenosa bolnog podražaja. | BMP |
| 304-345 |
| Opisati model nociceptivnog puta procesuiranja boli. | BMP |
| 304-345 |
| Definirati neurotransmitore koji sudjeluju u prijenosu bolnog podražaja. | BMP |
| 304-345 |
| Povezati prijenos i vrstu boli sa terapijskim opcijama liječenja boli | BMP |
| 304-345 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Objasniti etičke aspekte boli. | BMP |
| 589-630 |
| Definirati kulturološke aspekte boli. | BMP |
| 589-630 |
| Analizirati utjecaj kulturoloških (tradicija, uvjerenja, obrazovanje..) aspekata na percepciju i liječenje boli. | BMP |
| 589-630 |
| Definirati etičke dvojbe u terapiji boli. | BMP |
| 589-630 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Objasniti etičke aspekte boli. | BMP |
| 589-630 |
| Definirati kulturološke aspekte boli. | BMP |
| 589-630 |
| Analizirati utjecaj kulturoloških (tradicija, uvjerenja, obrazovanje..) aspekata na percepciju i liječenje boli. | BMP |
| 589-630 |
| Definirati etičke dvojbe u terapiji boli. | BMP |
| 589-630 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Objasniti ulogu multidisciplinarnog pristupa liječenju boli prema pojedinim specijalnostima | CDT |
| 62-77 |
| Definirati ulogu pojedinih članova tima | CDT |
| 62-77 |
| Objasniti razliku u uspješnosti liječenja između individualnog pristupa u odnosu na grupni | CDT |
| 62-77 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Moći definirati različite komponente boli u okviru pojedinih kliničkih stanja | CDT |
| 1-9; 122-135; 136-149 |
| Razlikovati nociceptivnu bol u okviru akutnog stanja u odnosu na nociceptivnu bol akutnog tipa u okviru kroničnog bolnog sindroma | CDT |
| 1-9; 122-135; 136-149 |
| Objasniti razliku između neuropatske boli centralnog i perifernog tipa | CDT |
| 1-9; 122-135; 136-149 |
| Definirati afektivnu komponentu boli i njezin na utjecaj na doživljaj boli | CDT |
| 1-9; 122-135; 136-149 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Opisati anatomiju puta koji sudjeluje u prijenosu boli. | BMP |
| 304-345 |
| Objasniti osnove fiziologije prijenosa bolnog podražaja. | BMP |
| 304-345 |
| Opisati model nociceptivnog puta procesuiranja boli. | BMP |
| 304-345 |
| Definirati neurotransmitore koji sudjeluju u prijenosu bolnog podražaja. | BMP |
| 304-345 |
| Povezati prijenos i vrstu boli sa terapijskim opcijama liječenja boli | BMP |
| 304-345 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Objasniti utjecaj psihosocijalnih čimbenika na bol | BMP |
| 345-376 |
| Navesti emocionalne poremećaje koji su češće povezani s iskustvom kronične boli | BMP |
| 345-376 |
| Opisati konceptualizaciju kronične boli za kliničku praksu | BMP |
| 345-376 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Definirati barijere u liječenju boli. | BMP |
| 637-657 |
| Opisati barijere od strane medicinskog osoblja | BMP |
| 637-657 |
| Opisati barijere od strane pacijenta | BMP |
| 637-657 |
| Opisati socijalne barijere | BMP |
| 637-657 |
| Opisati utjecaj etičkih barijera na liječenje boli | BMP |
| 637-657 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Objasniti osnovne principe palijativnog liječenja | CDT |
| 85-121 |
| Razumjeti koncept totalne boli kod palijativnog bolesnika | CDT |
| 85-121 |
| Naučiti primijeniti druge načine primjene lijekova kod palijativnog bolesnika | CDT |
| 85-121 |
| Objasnite razliku između kurativnog i palijativnog liječenja boli | CDT |
| 85-121 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Kod pacijenta s boli u donjem dijelu leđa prepoznati nociceptivnu i vjerojatno neurpopatsku komponentu boli | CDT |
| 85—101;172-208 |
| Kod pacijenta s karcinomskom boli moći prepoznati miješanu bol, sa svim svojim komponentama | CDT |
| 85—101;172-208 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Definirati mogućnosti terapije boli. | BMP |
| 262-303 |
| Nabrojati osnovne grupe lijekova koji se koriste u liječenju boli. | BMP |
| 262-303 |
| Objasniti mehanizam djelovanja za svaku grupu lijekova. | BMP |
| 262-303 |
| Izložiti odabir grupe lijekova s obzirom na komorbiditete. | BMP |
| 262-303 |
| Definirati osnovne postulate propisivanja lijekova za liječenje boli. | BMP |
| 262-303 |
| Objasniti mogućnost kombiniranja grupa lijekova kod liječenja boli. | BMP |
| 262-303 |
| Analizirati osnovne razlike propisivanja lijekova za liječenje boli kod akutne i kronične boli. | BMP |
| 262-303 |
| Analizirati osnovne razlike propisivanja lijekova za liječenje boli kod nociceptivne i neuropatske boli. | BMP |
| 262-303 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Prisjetiti se terapijskih opcija u liječenju boli. | CDT |
| 21-77 |
| Analizirati ulogu ostalih metoda liječenje boli uz farmakološko liječenje. | CDT |
| 21-77 |
| Nabrojati invazivne postupke kao metode liječenja boli. | CDT |
| 21-77 |
| Protumačiti ulogu psiholoških intervencija u liječenju boli. | CDT |
| 21-77 |
| Razmotriti važnost fizikalne terapije u liječenju boli. | CDT |
| 21-77 |
| Razmotriti akupunkturu kao modalitet liječenja kronične boli. | CDT |
| 21-77 |
| Objasniti ulogu promjene životnog stila u liječenju boli. | CDT |
| 21-77 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Naučiti pristupiti bolesnicima vezano uz terapiju boli vodeći računa o etičkim čimbenicima. | BMP |
| 589-630; 631-657 |
Ishodi učenja
| Udžbenik | Poglavlje | Stranice |
| Imati uvid u opcije intervencijskog liječenja boli i njihove rezultate | CDT |
| : 38-49 |
| Objasniti indikacije i kontraindikacije u primjeni invazivnih postupaka | CDT |
| : 38-49 |
| Akademska godina | |
|---|---|
| 2024/2025 | Download |