Kolegij
Ciljevi predmeta:
Upoznati studente s osnovnim sociologijskim pojmovima, konceptima, teorijskim i istraživačkim pristupima modernom društvu i modernom dobu.
Sadržaj predmeta:
Predavanja: Definiranje ključnih odrednica modernog društva i modernog doba te najvažnijih pojmova, koncepcija i teorija u sociologijskoj analizi modernog društva i modernog doba (modernost, modernizacija, postmodernost, država, nacija, religija, tržište, rad, kapital, identitet, globalizacija, problemi devastacije okoliša, i td.).
Seminari: Analiziranje najvažnijih tema kolegija s naglaskom na razvijanju osjećaja za sociologijsko razumijevanje i analizu zadane teorijske građe i društvene zbilje. Studenti u seminaru sudjeluju izravno, u raspravi, te kraćim pismenim prilozima i izradom seminarskog rada.
Timski rad: Studenti će biti organizirani u timove u kojima će detaljno istražiti i analizirati zadane teme vezane uz sadržaj predmeta, nakon čega slijedi izrada prezentacije i timsko izlaganje.
1. Imenovati osnovne pojmove te teorijske i istraživačke pristupe modernom društvu i modernom dobu. 2. Objasniti teorijske i istraživačke pristupe modernomu društvu i modernomu dobu. 3. Povezati pojmove, teorijske i istraživačke pristupe modernomu društvu i modernomu dobu na primjerima suvremenoga društvenoga života. 4. Interpretirati perspektive modernizacije kod domaćih i stranih autora. 5. Diskutirati o nastavnim temama. 6. Primijeniti etička načela u diskusijama o nastavnim temama.
Zeman, Z. (2004). Autonomija i odgođena apokalipsa. Sociologijske teorije modernosti i modernizacije. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada. (izabrana poglavlja); Zeman, Z. (1998). Antinomije moderne: filozofijske i sociologijske refleksije. U: Privatizacija i modernizacija, ur. Rogić, I. i Zeman Z. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar.; Giddens, A. (2005). Odbjegli svijet: kako globalizacija oblikuje naše živote. Zagreb: Jesenski i Turk.; Berger, P. (1995). Kapitalistička revolucija. Pedeset postavki o blagostanju, jednakosti i slobodi. Zagreb: Naprijed. (izabrana poglavlja); Kalanj, R. (2008). Modernizacija i identitet. Zagreb: Politička kultura. (izabrana poglavlja); Touraine, A. (2007). Kritika modernosti. Zagreb. Politička kultura (izabrana poglavlja).
Kalanj, R. (1994). Moderno društvo i izazovi razvoja. Zagreb: Hrvatsko sociološko društvo, Zavod za sociologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.; Rogić, I. i Zeman, Z. (1998). Privatizacija i modernizacija. Zagreb: Institut Pilar. ; Katunarić, V. (2003). Sporna zajednica. Novije teorije o naciji i nacionalizmu. Zagreb: Jesenski i Turk. (izabrana poglavlja); Sztompka, P. (1999). The Sociology of Social Change. Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell. (izabrana poglavlja); So, A. (1990). Social Change and Development. Modernization, Dependency and World-System Theories. Newbury Park, London, New Delhi: Sage. (izabrana poglavlja); Haralambos, M. i Holborn, M. (2002). Sociologija. Teme i perspektive. Zagreb: Golden marketing. (izabrana poglavlja); Ritzer, G. (1997). Suvremena sociologijska teorija. Zagreb: Nakladni zavod Globus.; Turner, B., ur. (1995). Theories of Modernity and Postmodernity. London: Sage.; Beck, U. (2004). Moć protiv moći u doba globalizacije. Zagreb: Školska knjiga. (izabrana poglavlja).
1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu; 2. Uredno izvršene obveze seminarskog izlaganja i timskog rada; 3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno na seminarskom i timskom izlaganju, i na jednom kolokviju.
Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz:
1) Nastavne aktivnosti – seminarsko izlaganje; timski rad; jedan kolokvij (pismeni);
2) Završni ispit (pismeni) – minimum za prolaz je 50% ocjene.