Kolegij
Studiji
PovijestPovijest (dvopredmetni)
Studijska godina
3ISVU ID
201038ECTS
8
Ciljevi predmeta su pružiti znanje studentima o teorijskim temeljima kulturne povijesti, odnosno «socijalnoj povijesti reprezentacija» koja nudi poticajne istraživačke i historiografske metode. Kroz izbor raznih i mnogobrojnih tema kulturne povijesti iz europske i hrvatske povijesti, cilj je razviti kod studenata drugačiji istraživački senzibilitet te ih upoznati s različitim vrstama izvora koji su potrebni za istraživački rad, jer sve može biti izvor (slika, reklama, putopis…). Iako teme predmeta stavljaju naglasak na razdoblje moderne i suvremene povijesti, pojedine teme pokrivaju i više povijesnih razdoblja ukazujući na fenomene dugog trajanja. Proučavanjem i sagledavanjem tema iz europske i hrvatske povijesti, dobiva se na transnacionalnoj i komparativnoj dimenziji. Budući da kulturna povijest širi područje istraživanja i djelovanja povjesničara, studenti će biti upoznati i s interdisciplinarnim pristupima u povijesnoj znanosti.
1. Ovladati temeljnim historiografskim pojmovima iz hrvatske, europske i svjetske povijesti. 2. Razlikovati procese pojedinih povijesnih razdoblja i tematika sukladno historiografskim pristupima i istraživačkim dostignućima. 3. Primijeniti znanstvena dostugnuća drugih disciplina u interpretaciji kulturne povijesti. 4. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad na temelju analize izvora te znanstvene i stručne literature. 5. Pridržavati se etičkih načela u radu.
Odabrana poglavlja: Peter Burke, Što je kulturalna povijest?, Zagreb: Antibarbarus, 2006.; Peter Burke, Očevid: upotreba slike kao povijesnog dokaza, Zagreb: Antibarbarus, 2003.; Miroslav Bertoša, Izazovi povijesnoga zanata: lokalna povijest i sveopći modeli, Zagreb: Biblioteka Historia, 2002.; Lynn Hunt, Nova kulturna historija, Zagreb: Naklada Ljevak, 2001.; Rafaella Sarti, Živjeti u kući: stanovanje, prehrana i odijevanje u novovjekovnoj Europi (1500. – 1800.), Zagreb: Ibis grafika, 2006.
Odabrana poglavlja: Phillipe Ariès, Georges Duby (ur.), Povijest privatnog života, Sv. 1. Zagreb: Mizantrop: 2018.; Damir Barbarić (ur.). Fin-de-siècle Zagreb – Beč, Zagreb: Školska knjiga, 1997.; Aida Brenko (ur.), Moć boja : kako su boje osvojile svijet, Zagreb: Etnografski muzej, 2009.; Peter Burke, Asa Briggs, Socijalna povijest medija, od Gutenberga do Interneta, Zagreb: Pelago 2011.; Umberto Ecco, Povijest ljepote, Zagreb: Hena com, 2004.; Carlo Ginzburg, Sir i crvi. Kozmos jednog mlinara iz 16. Stoljeća. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske, 1989.; Miroslav Hroch, Društveni preduvjeti nacionalnih preporoda u Europi, Zagreb: Srednja Europa, 2006.; Johan Huizinga, Jesen srednjega vijeka. Zagreb: Matica hrvatska, 1964.; Ines Sabotič, Stare zagrebačke kavane i krčme, Zagreb: AGM/Institut Pilar, 2007.; Ines Sabotič, “O dokolici, slobodnom vremenu i nedjelji u Europi i Hrvatskoj na prijelazu iz XIX. u XX. stoljeće”, u Stjepan Baloban, Gordan Črpić (ur.), Kultura nedjelje i dostojanstvo radnika, Zagreb: Centar za socijalni nauk Crkve, 2005, str. 13-35; Carl Schorske, Beč krajem stoljeća, Zagreb: Antibarbarus, 1997.; Aleksandar Stipčević, Povijest knjige, Zagreb: Matica Hrvatska, 2006.
- Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
- Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
- Stjecanje minimalnog uspjeha od 35 % tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
a)Nastavne aktivnosti: 70 % ocjene: seminarske obveze, 1. kolokvij, 2. kolokvij
b) Završni ispi : 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita) – usmeni ispit