Kolegij
Ciljevi predmeta: Ovladavanje temeljnim znanjima o načelima psihologijske etike s naglaskom na različita područja psihologijske prakse te pružanje uvida u etičke principe, dileme i promišljanja unutar psihologije. Upoznati studente s osnovnim teorijskim pristupima, etičkim načelima, procesom donošenja etičkih prosudbi i etičkih odluka, etičkim kodeksima, posebno Kodeksom etike Hrvatske psihološke komore te meta kodeksima, kao i etičkim načelima psihologijskih istraživanja, poglavito etičkim načelima istraživanja s djecom u cilju osiguravanja više razine profesionalne etike u budućoj praksi.
Sadržaj predmeta: Opća načela psihologijske etike. Prikaz etičkih standarda i etičkih kodeksa (APA, HPK). Temeljna načela i pitanja psihologijske etike (npr. povjerljivost, odgovornost, pravičnost, poštivanje ljudskih prava i dostojanstva). Standardi etičkog ponašanja psihologa (u praksi i znanosti). Načela znanstvenog rada i etička pitanja. Etika pomažućih profesija. Etika istraživanja s djecom (etički kodeks istraživanja s djecom i etičke dileme). Primjena etičkih načela u različitim područjima psihologijske prakse (klinička, školska, industrijska, forenzička psihologija itd.)
Povezati standarde etičkog ponašanja psihologa u praksi i znanosti. Integrirati spoznaje iz etike i vrijednosti, etičkih standarda, etičkih pravaca. Razlikovati temeljna načela i pitanja psihologijske etike. Prezentirati grupni seminarski rad osmišljavanjem i analiziranjem etičkih problema u okviru teorijskih i istraživačkih spoznaja iz psihologije. Usporediti nacionalne i internacionalne psihologijske etičke kodekse. Kritički prosuđivati etičke dileme u različitim područjima psihologijske prakse. Analizirati pristupe profesionalne etike te opća načela psihologijske etike
- EFPPA (2005). Meta Code of Ethics. https:/www.efpa.eu/ethics/ethical-codes.
- Berk, L. (2007). Psihologija cjeloživotnog razvoja (str. 37-39). Jastrebarsko: Naklada Slap.
- Kodeks etike psihološke djelatnosti. https://www.hpk.hr
- Kolesarić, V. (1996). O etičkom kodeksu Hrvatskog psihološkog društva. Hrvatski psihologijski glasnik, prosinac, str. 11-14.
- Dijete i društvo, časopis za promicanje prava djeteta, 5(1), 2003. – članci uključujući etički kodeks istraživanja s djecom.
- Vasta, R., Haith, M.M. i Miller, S.A. (1998). Dječja psihologija (str. 82-85). Jastrebarsko: Naklada slap.
- American Psychological Association (1992). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychologist, 47, 12, 1597-1611.
- Bersoff, D.N. (2008). Ethical conflicts in psychology. Washington: American Psychological Association.
- Hadžiselimović, Dž., Plavšić, M., Pregrad J., Rusijan Ljuština, V. (ur.) (2009). Psihologija, mediji, etika. Pula: Društvo psihologa Istre i Naklada slap.
- Konvencija o pravima djeteta (2001). Zagreb: Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži.
- Lindsay, G., Koene, C., Ovreeide, H, Lang, F. (2008). Ethics for european psychologists. Goettingen: Hogrefe.
- The British Psychological Society (2000). Code of Conduct, Ethical Principles and Guidelines. https://www.bps.org.uk
- Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)
- Stjecanje minimalno 35% bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave
- Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti
- Završni pismeni ispit (minimum za prolaz 50% točne riješenosti)