Kolegij
Studiji
Sociologija - Upravljanje i javne politikePovijest (dvopredmetni)
Sociologija (dvopredmetni)
Studijska godina
1ISVU ID
101865ECTS
4
Ciljevi predmeta:
Kolegij smjera upoznati studente s odabranim pojmovima, teorijama i istraživačkim orijentacijama unutar sociologije upravljanja i menadžmenta i osposobiti ih za razumijevanje ponašanja pojedinaca/grupa i procesa u području upravljanja i rukovođenja različitim organizacijama, te u području poduzetništva! Kolegij je zamišljen kao komplementaran dodiplomskome kolegiju ‘Uvod u sociologiju organizacije’.
Sadržaj predmeta:
Predavanja: Čime se bavi sociologija upravljanja i menadžmenta? Civilizacije i organizacija gospodarstva. Kapitalizam i njegova (r)evolucija. Ekonomske teorije organizacije/poduzeća. Teorije poduzetništva i menadžmenta. Istraživački pristupi upravljanju. Birokracija i upravljanje. Teorija i praksa korporacijskoga upravljanja. Organizacijske paradigme i modeli manadžmenta: međunarodna usporedba. Evolucija poslovne organizacije. Od velikog ‘posla’ ka post-fordizmu? Demokratske alternative kapitalističkoj birokraciji: radničko vlasništvo i samoupravljanje. Neke dimenzije hrvatskoga gospodarstva. Privatizacija i razvoj hrvatske poduzetničke i menadžerske elite. Problemi društvene legitimacije novih poslovnih grupa. Tržište kao socijalna struktura – socijalne mreže i ekonomski život. Rad i tržište rada u kapitalizmu. Hrvatsko tržište rada i kapitala. Analiza slučajeva poduzetničke i menadžerske prakse.
Seminarski timski rad: Studenti će biti organizirani u timove u kojima će detaljno istražiti i analizirati važne teme vezane uz sadržaj predmeta koristeći metodu studije slučaja. Sudjelujući aktivno u istraživačkom procesu od studenata se očekuje da razvijaju sociologijsko razumijevanje za procese na području upravljanja i rukovođenja organizacijama iz javnog, privatnog i civilnog sektora. Studentski timovi će kontinuirano izvještavati o fazama napretka u radu do konačnog usmenog predstavljanja rezultata i izrade cjelovitog pisanog izvještaja.
1. Razlikovati pojmove, teorijske i istraživačke pristupe na području sociologije upravljanja i menadžmenta. 2. Kritički prosuditi glavne teme i ideje domaćih i stranih autora koji se bave sociologijom upravljanja. 3. Argumentirati mišljenja o društvenim procesima na području upravljanja i rukovođenja različitim organizacijama. 4. Voditi studiju slučaja u timu o pojavama i procesima na području upravljanja i rukovođenja različitim organizacijama iz sociološke perspektive.
Berger, P. L. (1995). Kapitalistička revolucija. Pedeset postavki o blagostanju, jednakosti i slobodi. Zagreb: Naprijed (odabrana poglavlja); Čengić, D. (2001). Vlasnici, menadžeri i kontrola poduzeća. Prilog analizi korporacijskoga upravljanja u Hrvatskoj. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar (odabrana poglavlja); Čengić, D. (2016.), Ekonomska elita: vladar iz sjene? Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar; Weihrich, H. i Koontz, H. (1993). Menedžement. 10. izd. Zagreb: Mate (odabrana poglavlja); Haralambos, M. i Holborn, M. (2002). Sociologija. Teme i perspektive. Zagreb: Golden marketing) (izabrana poglavlja).
Rosenberg, N. i Birdzell, L. E. (1993). Kako se Zapad obogatio. Ekonomska preobrazba industrijskog svijeta. Zagreb: August Cesarec; Fligstein, N. (2002). The Architecture of Markets: An Economic Sociology of Twenty-First-Century Capitalist Societies. Princeton University Press (odabrana poglavlja); M. S. Granovetter, R. Swedberg i R. Swedburg (ur.). (2001). Sociology of Economic Life. Revised ed., Westview Press (odabrana poglavlja); Guillen, M. F. (1994). Models of Management. Work, Authority
and Organization in a Comparative Perspective. Chicago, London: The University of Chicago Press (odabrana poglavlja); Handel, M. J. (2003). The Sociology of Organizations. Classic, Contemporary and Critical Readings. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications, (odabrana poglavlja); Bahtijarević – Šiber, F. (1999). Management ljudskih potencijala. Zagreb: Golden marketing (odabrana poglavlja); Sikavica, P. i Bahtijarević Šiber, F. (2004). Menadžment. Teorija menadžmenta i veliko empirijsko istraživanje u Hrvatskoj. Zagreb: Masmedia (odabrana poglavlja); Družić, G. (2004). Hrvatska obratnica. Stanje i perspektive hrvatskoga gospodarstva. Zagreb: Golden marketing (odabrana poglavlja); Swedberg, R. i Smelser, N. J. (ur.). (2005). The Handbook of Economic Sociology. 2nd ed. Princeton, Oxford, New York: Princeton Univ. Press, Russel Sage Foundation; Swedberg, R. (2006). Načela ekonomske sociologije. Zagreb: Mate, ZŠEM; Čengić, D. (ur.). (2006). Poduzeća, rast i izvoz. Socioekonomska anatomija hrvatskog izvoznog uzmaka. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar; Ostrom, E. (2006). Upravljanje zajedničkim dobrima. Evolucija institucija za kolektivno djelovanje. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk; Božac, M. G. i Tipurić, D. (2014.), Poslovni slučajevi iz strateškog menadžmenta. Zagreb: Sinergija; Piketty, T. (2014). Kapital u 21. stoljeću. Zagreb: Profil.
1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
2. Uredno izvršene seminarske obveze – kontinuirano izvještavanje seminarskih timova o fazama napretka u radu do konačnog usmenog predstavljanja rezultata i izrade
cjelovitog pisanog izvještaja;
3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – kumulativno ostvareno kroz seminarski timski rad i na kolokviju.
Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz:
1) Nastavne aktivnosti
– seminarski timski rad i kolokvij (pismeni).
2) Završni ispit (pismeni)
– minimum za prolaz je 50% ocjene.